سفر جان کری به اردن برای پیشبرد مذاکرات صلح خاورمیانه - عکس از خبرگزاری فرانسه

سفر جان کری به اردن برای پیشبرد مذاکرات صلح خاورمیانه – عکس از خبرگزاری فرانسه

وزیر امور خارجه آمریکا در سفر ۱۰ روزه خود به خاورمیانه در تلاش است تا روند مذاکرات صلح بین اسراییل و فلسطین را تسریع بخشد و مشکلات موجود بر سر راه این مذاکرات را مرتفع کند.

جان کری در این سفر دیدارهای جداگانه با رهبران فلسطینی و اسراییلی داشته و در مورد مذاکرات صلح که به مدت سه ماه است متوقف شده، تذکر داده است.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین با ابراز خوش بینی به روند مذاکرات صلح گفت: «هر مذاکره ای دارای فراز و نشیبهای بسیار است.»

کری بار دیگر بر موضع واشنگتن مبنی بر غیر قانونی بودن شهرک سازی اسراییل تاکید کرد و افزود: «بر طبق قراری که طرفین بین خود گذاشته اند باید ظرف شش ماه به نتیجه برسند و ما امیدواریم که ظرف این مدت به پیشرفت های قابل توجهی دست پیدا کنند.»

مذاکرات صلح بین اسراییل و فلسطین با محوریت توسعه شهرک سازی در کرانه باختری در ماه ژوییه ۲۰۱۳ آغاز شده است اما پیشرفت محسوسی نداشته است و حتی می توان گفت وقفه ای سه ماهه داشته است.

وزیر امور خارجه آمریکا دیدارش با محمود عباس رییس تشکلیلات خودگران فلسطین را «بسیار خوب» ارزیابی کرد و افزود: «می‌توان بر مشکلات موجود در این منطقه غلبه کرد.»

جان کری سفر خود به خاورمیانه و شمال آفریقا را روز یکشنبه ۲ نوامبر آغاز کرده است و در این سفر بازدید از کشورهای عربستان سعودی، اردن، مغرب، اسراییل و مصر گنجانده شده است.

همچنین جان کری، وزیر خارجه آمریکا در این سفر برای ملاقات با ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی به ریاض رفت تا روابط بین دو کشور را بهبود ببخشد. جنگ داخلی در سوریه و برنامه هسته ای ایران، محور مذاکرات این دیدار بود.

کری امیدوار است به دنبال اختلاف نظر آمریکا و عربستان بر سر مسایل ایران و سوریه، مناسبات واشنگتن-ریاض را احیا کند.