کری به «الشرق الأوسط»: استراتژی خود را با متحدان خلیجی برای رویارویی با ایران مرتب می کنیم

وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد که تهران به علت حمایت از تروریسم و حوثی ها و حزب الله در انزوا باقی خواهد ماند

جان کری وزیر خارجه آمریکا

پس از مطرح شدن پرسش های بسیاری در مورد سیاست دولت آمریکا در قبال ایران، در پی رسیدن به توافق هسته ای با ایران در هفته گذشته، واشنگتن تأکید می کند که همچنان به سیاست های خود در مخالفت با «تروریسم» ایران پایبند است. جان کری از زمان انتخاب شدن به عنوان وزیر خارجه آمریکا در ماه فوریه (بهمن ماه) سال ۲۰۱۳، اولین مصاحبه مطبوعاتی با یک روزنامه عربی را به «الشرق الأوسط» اختصاص داد تا در این گفتگو سیاست دولت آمریکا در قبال ایران را توضیح دهد. وی تأکید کرد که با وجود امضای توافق هسته ای با تهران، اما کشور وی در تلاش خود برای «مقابله» با ایران در منطقه جدی است.

کری در این گفتگوی تلفنی فاش کرد که دیدار پیش روی وی در ۳ آگوست (۱۲ مرداد) آینده با همتایان خود در شورای همکاری خلیج که قرار است در دوحه انجام شود، با هدف اطلاع رسانی آن ها از «تمامی جزئیات توافق هسته ای» است و همچنین برای هماهنگی با آن ها درباره استراتژی «مقابله با تحرکات غیر مشروع ایران در منطقه» می باشد.

کری در پاسخ به پیامدهای لغو تحریم های ایران و پایان یافتن « انزوای سیاسی» آن بر امنیت خاورمیانه، تأکید کرد: «ایران به علت حمایت از تروریسم، و به علت حمایت از تجارت اسلحه و حمایت از حوثی ها و حزب الله لبنان، در انزوا باقی خواهد ماند. زیرا حزب الله سازمانی تروریستی است و تا زمانی که ایران آن را حمایت کند ما با آن مقابله می کنیم، و همچنین با تحرکاتی که ایران در کشورهای دیگر حمایت می کند مقابله خواهیم کرد».

کری در این گفتگو که محوریت آن توافق هسته ای با ایران بود و چند روز پس از امضای آن در وین صورت گرفت تأکید کرد که مرحله آینده شاهد هماهنگی بین واشنگتن و متحدان خلیجی آن خواهد بود تا «امنیت منطقه تضمین شود». وی اشاره کرد: «اولویت اول مبارزه با سازمان داعش… و مقابله با افراط گرایان در منطقه و همچنین تضمین احساس امنیت بیشتر برای متحدان و دوستانمان خواهد بود». در پاسخ به پرسشی درباره نقش ایران در عراق کری گفت: «معتقدیم که آن ها نباید در خاک عراق حضور داشته باشند مگر این که دولت عراق از آن ها بخواهد… این موضوع به دولت عراق باز می گردد… ما از ایرانی ها این را نخواسته ایم و با آن ها همکاری نمی کنیم».

کری با وجود این که عنوان کرد هر کسی که با «داعش» مقابله کند به جنگ بر علیه آن کمک کرده است اما علاقمند بود که توضیح دهد کشور وی با ایران در مورد عراق هماهنگی نمی کند.

الشرق الاوسط:
Related Post