جان کری و فلیپ هاموند وزرای خارجه آمریکا و انگلیس پیش از کنفرانس مشترک مطبوعاتی در لندن – عکس از آسوشیتد پرس

جان کری و فلیپ هاموند وزرای خارجه آمریکا و انگلیس پیش از کنفرانس مشترک مطبوعاتی در لندن – عکس از آسوشیتد پرس

در تحولی قابل توجه از سوی آمریکا، جان کری وزیر خارجه این کشور روز گذشته بشار اسد رئیس جمهور سوریه را به مذاکره برای پایان دادن به نزاع موجود در کشور فراخواند. کری همچنین از اسد خواست از سلطه کناره گیری کند اما نه الزاماً پس از رسیدن به توافق.

کری پس از مذاکرات با فلیپ هاموند همتای انگلیسی خود در لندن گفت: «باید مذاکرات را آغاز کنیم. این چیزی است که ما به دنبال آن هستیم و امیدواریم که روسیه و ایران و دیگر کشورهای دارای نفوذ در دستیابی به این مهم کمک کنند، زیرا عدم رسیدن به آن مانع از پایان بحران می شود». وی افزود: «ما آماده مذاکره هستیم. آیا اسد برای مذاکره واقعی آمادگی دارد؟ آیا روسیه برای کشاندن او به پای میز مذاکرات و یافتن یک راه حل واقعی برای این خشونت ها آمادگی دارد؟». وی همچنین گفت: «در حال حاضر اسد انجام بحث و گفتگوی جدید را نمی پذیرد، و روسیه نیز کشاندن وی به پای میز مذاکره برای گفتگو را نمی پذیرد».

در مقابل، منابع دیپلماتیک روسی با ابراز رضایت از اظهارات کری، به «الشرق الأوسط» گفتند: «این اظهارات تقریباً در جهت مواضعی است که مسکو پیش از این مطرح کرده بود و بر مبنای ضرورت توافق مخالفان با دولت سوریه درباره چارچوب مرحله انتقالی است که در اعلامیه ژنو یک مقرر شده بود ».