جان کری وزیر خارجه آمریکا - عکس از رویترز

جان کری وزیر خارجه آمریکا – عکس از رویترز

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه اعلام کرد، استراتژی مقابله با داعش در حال تغییر است. به گفته وی این «دگرگونی» در «ساعت ها یا روزهای آتی» مشخص خواهد شد که طی آن نقش ترکیه و دیگر کشورها در نبرد با داعش مشخص می شود.

وی که در کنفرانس خبری مشترکی با فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه بریتانیا در واشنگتن، سخن می گفت، افزود: «ستادهای فرماندهی و زیرساخت‌های گروه داعش اهداف بمباران های اولیه ما بود تا توانایی این گروه برای جنگ را تضعیف کنیم. بدین ترتیب نه تنها توانایی جنگی داعش در کوبانی بلکه در سراسر سوریه و عراق تضعیف می شد. من بر این باورم که در ظرف چند ساعت و چند روز آینده خواهید دید که این استراتژی دگرگون خواهد شد.»

وزیر امور خارجه آمریکا در مورد جزئیات اقداماتی به دگرگونی مذکور منجر خواهد شد، اشاره کرد.

کری برای تاکید بر لزوم مقابله با داعش گفت: «این درگیری ها بسیار وحشتناک هستند… باید یک گام به عقب برداشت و اهداف استراتژیک را درک کرد.»

وی گفت: «من فکر می کنم شما تا چند ساعت یا چند روز آتی شاهد دگرگونی ها جدی در استراتژی مقابله با داعش خواهید بود و تصمیات گرفته شده نقش ترک ها و دیگر بازیگران را مشخص می کند.»

با وجود آن که وزیر امور خارجه آمریکا خبر از دگرگونی های تازه در استراتژی ها علیه داعش می دهد، کاخ سفید اعلام کرد اقداماتی که ارتش آمریکا می تواند برای کمک به نیروهای کردی در کوبانی کند، محدود است. جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه اعلام کرد آمریکا عملیات نظامی مشابهی که در عراق انجام می دهد را نمی تواند در در سوریه پیاده کند.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا گفته بود این کشور برای مبارزه با داعش در سوریه نیروی نظامی نمی فرستد و تنها به آموزش و تسلیح نیروهای ضد دولتی میانه رو کمک می کند.

پنتاگون: حمله هوایی کافی نیست

روز چهارشنبه ائتلاف شش کشور به مبارزان کرد کمک کرد تا نیروهای داعش را عقب برانند. اما پنتاگون اعلام کرده حمله های هوایی به تنهایی کافی نیستند تا از سقوط کوبانی جلوگیری کنند.