جان کری وزیر امور خارجه آمریکا

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا

جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد برای مبارزه با شبه نظامیان از کشور عراق پشتیبانی می‌کند اما کشورش قصد ندارد سربازان خود را به عراق بازگرداند.

کری در جمع خبرنگاران در بیت‌المقدس تاکید کرد که ایالات متحده قصد ندارد به عراق بازگردد اما «تماس نزدیک خود با تمام رهبران سیاسی عراقی» را حفظ خواهد کرد تا «اطمینان حاصل کند امنیت به این کشور باز خواهد گشت».

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: «ما در کنار دولت عراق می‌ایستیم تا این تحرکات برای ایجاد بی‌ثباتی را عقب برانیم. اما به این که نیرو بفرستیم فکر نمی‌کنیم، این جنگ خودشان است. ما به آنان کمک می کنیم مبارزه شان را ادامه دهند. این تصمیمی است که پیش از اینها گرفته‌ایم.»

نیروهای نظامی آمریکا پس از سرنگونی صدام حسین در سال ۲۰۰۳ به منظور بازگردان ثبات به عراق در آن کشور ماندند، و پایان سال ۲۰۱۱ از این کشور خارج شدند.

وزیر خارجه آمریکا ابراز اطمینان کرد که دولت نوری المالکی قابلیت آن را دارد که شبه نظامیان را شکست دهد.

وی در ادامه افزود: «ما هر کاری که ممکن باشد برای کمک [به عراق] انجام خواهیم داد و من جزییات این قضیه را نمی توانم باز کنم اما تا این حد می گویم که ما با رهبران قبیله های استان انبار، که در برابر تروریسم ایستادگی کردند و با شجاعت گروه های تروریستی را شهرهایشان بیرون راندند، در تماس هستیم.»

کری گفت: «این مبارزه مبارزه عراقی ها است. این دقیقا همان چیزی است که هنگام ترک عراق، رییس جمهور [باراک اوباما] و جهان در مورد آن به توافق رسیده بودند.»

مبارزات در استان عمدتا سنی نشین انبار در روزهای اخیر چالش جدیدی برای نوری المالکی، نخست وزیر عراق به شمار می رود که توانایی کابینه وی در کنترل اوضاع کشور تحت شرایط بحرانی را زیر ذره بین برده است.

خشونت‌ها در عراق از روز چهارشنبه ( اول ژانویه) شدت گرفت. گفته شده شبه نظامیانی که در این کشور ناآرامی ایجاد کردند، با نیروهای القاعده ارتباط دارند.

سال ۲۰۱۳ حملات انتحاری خودرویی

عراق بار دیگر سال خونینی را پشت سر گذاشت. از سر گیری موج حملات انتحاری و بمب گذاری ها که عمدتا مناطق شیعه نشین را هدف قرار می داد، ویژگی اصلی عراق ۲۰۱۳ بوده است.

انفجار خودروهای بمب گذاری شده، بمب های جاسازی شده و بمب های چسبان و نیز جلیقه های انفجاری از انواع بمب گذاری های بودند که در سال ۲۰۱۳ در شهرهای مختلفی از عراق قربانیان بسیاری گرفت. این حملات که عمدتا از سوی امارات اسلامی عراق، شاخه عراقی القاعده انجام می گرفت در برخی مواقع به سلسله انفجارهای زنجیره ای در یک روز خاص تبدیل می شد.

دولت و نیروهای امنیتی عراق که در عمل نمی توانستند مانع تداوم این حملات شوند قرار است در ابتدای سال ۲۰۱۴ حدود ۱۰ فروند هواپیمای بی سرنشین رزمی از آمریکا برای مبارزه با شاخه عراقی القاعده دریافت کنند. هواپیماهایی که انتظار می رود عمدتا مناطق بیابانی غرب عراق را تحت پوشش قرار دهند.