مسکو- طاها عبد الواحد

به گفته کرملین گفت و گوهای مسکو و ریاض در خصوص اجرای توافقنامه های همکاری دو جانبه در بخش های نظامی و فناوری مثبت بوده است. در کنفرانس مطبوعاتی ملک سلمان بن عبد العزیز خادم حرمین شریفین و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه  دو طرف از امضای قراردادهایی در حوزه های گوناگون بین دو کشور در جریان سفر تاریخی ملک بن سلمان به روسیه خبر داد.

چند روز پیش دیمتری بیسکوف سخنگوی کرملبن در نشست مطبوعاتی گفت روند فروش سامانه پدافند هوایی «اس ۴۰۰» به عربستان سعودی «خیلی خوب پیش می رود». او در پاسخ به سوالی درباره برخی شایعات درباره به هم خوردن این قرارداد خاطر نشان کرد «تماس ها درباره اجرای این قرارداد خیلی خوب پیش می رود و به نتایج مثبتی در این باره دست یافته ایم.»
به گفته برخی منابع روسیه بر پایبندی این کشور به قراردادها و تفاهم نامه های همکاری فنی و نظامی در جریان سفر ملک سلمان به روسیه تاکید کرده است.

کمیته فدراسیون روسیه برای همکاری فنی و نظامی اعلام کرد که روسیه برای تامین سامانه موشکی «اس ۴۰۰» با عربستان سعودی به توافق رسیده است. دفتر مطبوعاتی این کمیته در گفت و گو با خبرگزاری «تاس» گفت «ما اعلام می کنیم که روسیه برای تامین سامانه موشکی «اس ۴۰۰» و موشک های ضد تانک «کورنت ای .ام» و سلاح تهاجمی کلاشینکف با عربستان سعودی به توافق رسیده است.

از سوی دیگر ماریا وروبیوا سخنگوی کمیته فدراسیون روسیه برای همکاری فنی و نظامی تاکید کرد قرارداد فروش «اس ۴۰۰» روسیه به عربستان سعودی قطعی شده است. وروبیوا در گفت و گو با خبرگزاری «ریا نووستی»‌ گفت شرکت صادرات تسلیحات دولتی روسیه «روسوبرون اکسپورت» و صنایع نظامی عربستان سعودی یک قرارداد برای «خریداری و ترتیب دادن صنایع نظامی روسیه در عربستان سعودی» امضا کردند. هدف این قرارداد گسترش همکاری در زمینه فنی و نظامی بین دو کشور است.

دیمتری بیسکوف پیشتر در پاسخ به سوالی درباره نگرانی برخی کشورها درباره قرارداد «اس ۴۰۰» و اینکه «آیا روسیه به جنبه سیاسی و شرایط منطقه ای در زمان امضای این قرار داد توجه داشته» گفت «همکاری میان مسکو و ریاض همه جانبه است و این دو کشور در بخش فنی و نظامی هم همکاری می کنند اما این همکاری منافع کشورهای دیگر را تهدید نمی کند. » او افزود «همکاری بین روسیه و عربستان سعودی نباید برای کسی نگران کننده باشد.»