به گزارش بی بی سی فارسی، حامدکرزی، رئیس جمهوری افغانستان گفته است که حمله بر حکیم‌الله محسود، رهبر طالبان پاکستانی در زمانی نامناسبی صورت گرفته است.

آقای کرزی در دیدار با یک هیات مجلس نمایندگان آمریکا گفت که امیدوار است کشته شدن آقای محسود به تلاش‌های صلح در پاکستان صدمه وارد نکند.

در نامه خبری که از سوی کاخ ریاست جمهوری افغانستان منتشر شده آمده که آقای کرزی به هیاتی مجلس نمایندگان آمریکا به ریاست آدام کینزینگر که تازه از اسلام‌آباد به کابل رفته‌اند گفت که در دیدارش با نوازشریف نخست وزیر پاکستان در لندن، صحبت‌های مفیدی در مورد روند صلح افغانستان انجام داد و “آرزو دارد حمله بر حکیم‌الله محسود فضای همکاری برای موفقیت روند صلح در افغانستان و پاکستان را خدشه دار نکند.”

حکیم‌الله محسود نفر اول در فهرست افراد تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، بود و برای اطلاعاتی که به دستگیری او کمک کند، یک جایزه پنج میلیون دلاری تعیین شده بود.

او روز جمعه گذشته در نتیجه حمله هواپیماهای بی‌سرنشین آمریکایی در منطقه قبایلی وزیرستان شمالی در نزدیکی مرز با افغانستان کلیک کشته شد.

در مهرماه/میزان گذشته نیروهای آمریکایی لطیف محسود را که گفته می‌شود از افراد نزدیک به حکیم‌الله محسود بود، در افغانستان دستگیر کردند.

رسانه‌ها گزارش دادند که نیروهای آمریکایی آقای محسود را از نزد نیروهای اداره امنیت افغانستان توقیف کردند و گزارش هایی منتشر شده است که بیانگر نارضایتی حامد کرزی از اقدام نیروهای آمریکایی در تحویل گرفتن آقای محسود بوده‌است.

رئیس جمهوری افغانستان در مورد موافقتنامه امنیتی میان افغانستان و آمریکا یکبار دیگر گفت:” اگر مردم افغانستان مطمین شوند که سند امنیتی و دفاعی باعث امنیت و مصونیت شان می‌شود و حاکمیت ملی افغانستان احترام می‌شود، آماده خواهند بود که این سند را به امضا برسانند.”

دولت افغانستان قرار است به زودی لویه جرگه مشورتی را برای رایزنی در مورد این موافقتنامه امنیتی برگزار کند. آمریکایی‌ها اصرار دارند که این موافقنامه زودتر امضا شود تا نظامیان آنها تصویر روشن‌تری برای برنامه‌ریزی خروج از افغانستان در سال آینده داشته باشند.