حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان

حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان، ارتش آمریکا را به حمایت از گروه طالبان و همچنین اجرای بخشی از حملات این گروه متهم می کند.

روزنامه آمریکایی واشنگتن پست به نقل از مشاور ریاست جمهوری افغانستان ــ که نخواست نامش فاش شود ــ نوشته است که حامد کرزی فهرستی از دهها مورد حملات افراد مسلح وابسته به طالبان را تهیه کرده که نشان می دهد در واقع واشنگتن پشت این حملات است.

از جمله این حملات، به عملیات انتحاری در ۱۷ ژانویه امسال در رستورانی در کابل اشاره شده که با حمایت خارجی‌ها انجام شده بود و در آن ۲۱ نفر کشته شدند.

مشاور رئیس جمهور افغانستان به واشنگتن پست گفته است: هدف آمریکا تضعیف کرزی و بر هم زدن امنیت در افغانستان با نزدیک شدن پایان مأموریت ناتو در این کشور تا پایان سال است.

بعضی از نمایندگان مجلس افغانستان هم به تازگی مدعی شده اند که اعضای طالبان، خشونت و جنگ‌های اخیر در ولایت بدخشان به ویژه در ولسوالی “وردوج” را با حمایت امریکا وانگلیس انجام می دهند.

عبداللطیف پدرام نماینده مردم بدخشان در مجلس نمایندگان افغانستان روز سه شنبه اخیرا در نشست عمومی مجلس این کشور گفت :آمریکا وانگلیس در ناامنی‌های شمال شرق کشور دست دارند.

هفتۀگذشته ۱۸تن از نیروهای پلیس ملی براثرحمله طالبان در ولسوالی وردوج ولایت بدخشان کشته و دست کم ۴۰نفر زخمی شدند.

همچنین خواجه میرصمد حقداد رییس محکمه استنیاف ولایت غزنی تیر ماه امسال در مراسم آزادی گروهی از زندانیان طالب از زندان این ولایت گفت که آمریکا و برخی از کشور های منطقه حامی گروه طالبان هستند.

خواجه میرصمد حقداد از عملکرد ایالات متحده آمریکا در جنگ با تروریسم انتقاد کرد و گفت “اگر امریکا در قبال مسئله افغانستان صادق می بود، حالا صلح و امنیت در سراسر کشور تامین بود.”

غزنی در مرکز افغانستان از ولایت های ناآرام کشور است، ولایت که هرازگاهی شاهد خشونت های فزاینده بوده است.