آنکارا از پیش روی آن ها به حساب «داعش» نگران است

جمعیت آوارگان سوری که با کودکان خود از نبرد دایر در تل ابیض فرار کرده اند از حصار مرزی عبور می کنند – عکس از خبر گزاری فرانسه

جمعیت آوارگان سوری که با کودکان خود از نبرد دایر در تل ابیض فرار کرده اند از حصار مرزی عبور می کنند – عکس از خبر گزاری فرانسه

مبارزان کرد و متحدان آن ها از ارتش آزاد سوریه، در به کنترل در آوردن کامل شهر مرزی تل ابیض، در نزدیکی مرزهای ترکیه، که تحت کنترل سازمان داعش قرار دارد، نزدیک شده اند.

یکی از فرماندهان یگان های حفاظتی کرد گفت که درگیری ها روز گذشته در ۵۰ متری اطراف شهر روی داد. وی افزود: «سازمان داعش دو پل در فاصله ۳۰۰ متری و ۴۰۰ متری از تل ابیض را منفجر کرد، تا جلوی پیش روی نیروهای کرد را بگیرد». این در حالی است که دیده بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که سازمان داعش پل الجلاب را منفجر کرد.. اما به دلیل کم عمق بودن آب ها، کردها با پای پیاده از آن عبور کردند.

در همین راستا، و در اولین تحول در نوع خود از زمان آغاز حملات ائتلاف بین المللی بر ضد «داعش» در سوریه، شاهدان عینی تأکید کردند که هواپیماهای آپاچی آمریکایی برای پشتیبانی از پیش روی کردها، در فضای منطقه به پرواز در آمده بودند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه نیز به نوبه خود از پیش روی نیروهای کرد در منطقه تل ابیض ابراز نگرانی کرد و گفت: «مبارزان کرد مناطقی که پناهندگان آن ها را ترک می کنند، را به کنترل خود در می آورند، و این ممکن است منجر به ایجاد نهادی شود که مرزهای ما را تهدید کند».