کارگری در خط لوله خورماله در حاشیه شهر اربیل – رویترز

کارگری در خط لوله خورماله در حاشیه شهر اربیل – رویترز

دولت اقلیم کردستان صادرات نفت زیر نظر دولت مرکزی عراق در بغداد را آغاز می کند. مقامات کردستان در گفتگویی با الشرق الاوسط زمان آغاز پروژه صادرات را منوط به دریافت وامی از سوی دولت عراق دانست که دو طرف روز پنجشنبه درباره آن به توافق رسیدند.

معاون کمیته انرژی و منابع طبیعی دولت اقلیم کردستا، دلشاد شعبان روز یکشنبه اعلام کرد که دولت اقلیم کردستان به محض این که وام ۵۰۰ میلیون دلاری از بغداد را دریافت کند، صادرات روزی ۱۵۰ هزار بشکه نفت از طریق شرکت بازاریابی نفت عراق (سومو) — که شرکتی وابسته به دولت است – را آغاز می کند.

به گفته شعبان، این وام بخشی از توافق روز پنجشنبه دو طرف است که به ماه ها اختلاف میان عراق و اربیل درباره استقلال کردستان در صادرات نفت پایان داد. وی تاکید کرد اربیل منتظر است زمانی در همین هفته این بودجه را دریافت کند.

اختلاف میان کردستان و بغداد در ماه ژانویه آغاز شد. در آن زمان نوری المالکی هنوز نخست وزیر عراق بود که بلافاصله پس از آغاز صادرات نفت از سوی کردستان بدون عبور از کانال سومو، سهم اربیل از بودجه عراق را قطع کرد و حقوق همه بخش دولتی در این منطقه را بلوکه کرد.

برخلاف توافق حاصل شده، شیرکو جودت، رییس کمیته انرژی و منابع طبیعی به الشرق الاوسط گفت: «هنوز زود است که درباره اهمیت توافق فعلی بر سر صادرات نفت حرف بزنیم.»

وی افزود: «هر دو طرف به توافقی ابتدایی دست پیدا کردند و هنوز بر سر جزییات آن تصمیم نگرفتند. نکته های زیاد دیگری وجود دارد که وجود دارد که باید بر سر آن بحث کرد. اما همین که هر دو طرف به این توافق رسیدند خود نشان از آغاز گفتگوهای آتی دارد.»

جدا از مساله صادرات نفت، موضوع های دیگری هم بر سر میز مذاکره است. موضوع منابع نفتی و نگهداری از چاه های نفتی از دیگر موضوع های این مذاکره هستند.

شعبان می گوید که بسیاری از این چاه ها «به خاطر ناآرامی های پیش آمده در منطقه» اصلا قابل استفاده نیستند و نمی توان از آن ها برای بهره برداری نفت استفاده کرد.

در زمان پیشروی داعش در شمال عراق، چندین میدان نفتی و چاه نفت در این منطقه به دست نیروهای آنان افتاد. بعضی از چاه ها هم در زمان حمله نیروهای آمریکایی به مواضع داعش آسیب دیدند. البته همین امر توانست منبع درآمد داعش را ضعیف کند و از قابلیت های آن بکاهد.

گزارش شده که داعش نفت حاصل از این چاه های نفت را در بازار سیاه بین المللی به فروش می رساند.

شعبان می گوید که دولت اقلیم کردستان هم اکنون تلاش دارد که چاه های نفت آسیب دیده را ترمیم کند. به گفته وی، ظبق لایحه بودجه عراق، اقلیم کردستان «سهمی ۱۷ درصدی از نفت عراق دارد.»

او گفت: «هر دو طرف کرد و عراقی از فروش نفت سود می برند و ما باید این توافق را نهایی کنیم و از آن جایی که بغداد تنها می تواند نفت این مناطق را از طریق کردستان صادر کند، باید مشخص کنیم که نفت این مناطق مورد مناقشه از طریق اقلیم کردستان به فروش برسد.»

شعبان تاکید کرد: «این توافق باید سهم ۱۷ درصدی کردستان از نفت را تضمین کند. از آن جاییکه این سهم در قانون آمده، اگر توافقی هم حاصل نشود، ما باید مطمئن شویم که این سهم را در دست خواهیم داشت تا بتوانیم بودجه اقلیم کردستان را تامین کنیم.»