کاهش قیمت دلار در برابر پول سودان در پی رونمایی از یک سامانه اقتصادی

برای اولین‌بار؛ سودان از سامانه ارزی «سازندگان بازار» رونمایی می‌کند

خارطوم: سیف الیزل بابکر

سامانه «سازندگان بازار» که اخیراً توسط دولت سودان راه‌اندازی شده‌است، قیمت دلار را از ۴۷٫۵ به ۴۶٫۶۵ پوند سودان کاهش داد، این امر به سرعت بر قیمت دلار در بازارهای موازی تأثیر گذاشت.
به گزارش الشرق الاوسط، «سازندگان بازار» یکشنبه هفته گذشته به عنوان بخشی از اصلاحات اقتصادی سودان راه‌اندازی شد.
طی سال های اخیر، این اولین بار است که در بازارهای موازی قیمت پوند سودان در برابر دلار افزایش می‌یابد. قیمت دلار در بازار سیاه از ۴۷ پوند بالاتر نرفت.
بانک مرکزی سودان، روز گذشته اعلام کرد: «کاهش قیمت‌ها در بازارهای موازی، دلیل تعدیل نرخ ارز در برابر پوند سودان بوده‌است».
محمد خیر الزبیر، رئیس بانک سودان گفت: «افزایش قابل توجهی در عرضه ارز خارجی در بانک‌های تجاری وجود دارد. آمارها و گزارش ها از رضایت عمومی نسبت به نرخ ارز تعیین شده توسط سیستم خبر می‌دهند و این امر مشتریان را به فروش ارز خود به بانک‌های تجاری ترغیب کرده‌است».
الزبیر در این باره افزود: «خزانه مرکزی بانک مرکزی سودان آمادگی تأمین پول داخلی برای بانک‌های تجاری را دارد، تا بتوانند ارز خارجی را بخرند».
در حالی که دولت سودان سعی در افزایش نقدینگی و ارائه آن به شهروندان برای خرید ارز خارجی از سیستم «سازندگان بازار» را دارد، اما به گزارش «الشرق الاوسط» از برخی از بانک‌های خارطوم، نقدینگی در بانک‌ها هنوز راکد است و آنها قادر به پرداخت بیش از دو هزار پوند به مشتریان نیستند.
مسئول یکی از بخش‌های بانک سودان در گفتگو با «الشرق الاوسط» اظهار کرد: همه پولی که دو روز گذشته توسط بانک سودان تأمین شده وارد خودپردازها شده که موجودی آنها روز گذشته به پایان رسیده‌است.
وی افزود: «در حال حاضر ۱۵ هزار و ۴۰۰ دستگاه خودپرداز در سودان وجود دارد که طی دو روز اخیر فقط هزار و ۲۳۰ دستگاه آن فعال بودند. شایان ذکر است که از این تعداد نیز ۸۴ درصد کار می‌کنند، چرا که برخی از دستگاه‌ها به دلیل کمبود پول و توسط مشتریان معترض تخریب شده‌اند».
عباس عبدالله، رئیس اتحادیه بانک‌های سودان گفت: «اقدامات اخیر دولت در راستای ایجاد یک بازار مستقل و آزاد برای ارز خارجی، ارزش پوند سودانی را افزایش خواهد داد».
وی در پایان یادآور شد: «به زودی عرضه ارز خارجی با تقاضای آن برابر خواهد شد. اجرای سیستم و مکانیسم مذکور یک برنامه زمان‌بر است و نباید برای قضاوت و بررسی عملکرد آن عجله کرد».

الشرق الاوسط:
Related Post