گزارش های جدید بانک مرکزی ترکی حاکی از آن است که دارائی های ارزی نزد سرمایه گذاران این کشور در یک هفته منتهی به ۱۰ آگوست از ۱۵۸٫۶ میلیارد دلار به ۱۵۹٫۹ میلیارد دلار افزایش یافت، این در حالی صورت می گیرد که رئیس‌جمهور ترکیه دو بار از مردم کشورش خواسته بود تا در حمایت از لیره برای فروش دلارها و یوروهایشان اقدام کنند، اما اصرار مردم بر نگهداشتن دلار نشان از عدم اطمینان و بی اعتمادی آنها به لیره است.
به گزارش الشرق الاوسط، این چالش جدید مردم ترکیه برای اردوغان در حالی است که بهای لیر در پی تهدید آمریکا به تحریم‌های بیشتر علیه ترکیه مجددا کاهش یافته است. در همین باره وزیر خزانه داری آمریکا تهدید کرد در صورتی که ترکیه کشیش بازداشت شده آمریکایی را آزاد نکند با تحریم‌های بیشتری مواجه خواهد شد.
از سوی دیگر، روزنامه رسمی ترکیه روز پنجشنبه اعلام کرد تصمیم گرفته است مالیات مصرفی خصوصی برای بنزین و دیزل را افزایش دهد، این در حالی است که برخی منابع در بخش انرژی گفتند که انتظار می رود این افزایش قیمت در ایستگاه های سوخت حدود ۹ درصد باشد.
وزیر دارایی ترکیه روز پنجشنبه ۲۵ مرداد در جریان کنفرانس تلفنی با ۶ هزار سرمایه گذار خارجی حاضر در لندن و به منظور ایجاد اطمینان برای سرمایه گذاران و جلوگیری از سقوط بیشتر لیر اعلام کرد که دولت این کشور از سیستم بانکی ترکیه و تامین مالی سرمایه گذاران خارجی قاطعانه حمایت خواهد کرد.
«برات ال بیرق» که داماد اردوغان است همچنین گفته کشورش دست یاری به سوی سرمایه‌گذاران خارجی دراز می‌کند و با حمایت از آنها دوره اقتصادی جدیدی برای این کشور رقم خواهد زد.
در همین خصوص، سخنگوی صندوق بین‌المللی پول از ترکیه خواست تا ضامن استقلال کامل بانک مرکزی آن شود.
او همچنین گفت ترکیه باید سیاست‌های اقتصادی استواری را پی بگیرد تا ثبات را افزایش داده و در دوران نوسان بازار از نابرابری‌ها بکاهد.