دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا در سخنرانی در آخرین روز کنفرانس حزب محافظه کار در بیرمنگام - عکس از رویترز

دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا در سخنرانی در آخرین روز کنفرانس حزب محافظه کار در بیرمنگام – عکس از رویترز

نخست وزیر بریتانیا گفته است آن دسته از شهروندان این کشور که در پی پیوستن به تروریست های داعش هستند، دشمنان بریتانیا هستند.

به نوشته روزنامه گاردین، دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا روز چهارشنبه در کنفرانس سالانه حزب محافظه کار در شهر بیرمنگام گفت: تروریسم «دیگ گداز» دیگری را در قالب گروه داعش در عراق و سوریه یافته است.

وی این تروریست ها را شیاطین خواند و گفت محافظه کاران بریتانیا هر کاری را که باید برای ایمن نگاه داشتن این کشور انجام خواهند داد. وی گفت که به همین علت بریتانیا به گروه کشورهایی در منطقه که پایگاه های داعش را هدف قرار می دهند، پیوسته است.

کامرون خطاب به آنهایی که به گروه داعش در سوریه می پیوندند اما در بریتانیا پرورش یافته اند، گفت: «شما دشمنان بریتانیا هستید و باید انتظار داشته باشید به همان شکل با شما برخورد شود.»

وی افزود که دولت بریتانیا به اتخاذ تدابیری علیه این افراد دست خواهد زد از جمله اینکه گذرنامه های مظنونان را توقیف خواهد کرد، از ورود دوباره آنها به بریتانیا جلوگیری می کند و آنها را به قانون خواهد سپرد.»

موضوع داعش محور اصلی مباحث کنفرانس امسال حزب محافظه کار بریتانیا درباره خاورمیانه بود. فیلیپ هموند، وزیر خارجه بریتانیا در این کنفرانس تاکید کرد که نخستین وظیفه دولت این کشور حفظ آن از تهدیدات خارجی است.

در پی تهدیدهای داعش علیه لندن، دولت بریتانیا با اعلام حالت هشدار درجه دو از پیوستن خود به جبهه نبرد با تروریست های داعش خبر داده است.

وی تاکید کرد: «ما نمی توانیم به دنیا پشت کنیم. هنگامی که ارزش های ما مورد تهدید قرار گیرد، ما باید با اعتماد، محکم ایستادگی کنیم.»

وی افزود: «گروه داعش تهدیدی برای میلیونها نفر در خاورمیانه و نیز برای ما در خانه است.»

دیوید کامرون، هفته پیش هم در هنگام حضور در جلسه مجلس عوام این کشور، لایحه مجوز شرکت در عملیات هوایی علیه مواضع نیروهای داعش موسوم به دولت اسلامی، در عراق را برای نمایندگان شرح داد و خواستار تصویب آن شد.

کامرون در سخنان خود تاکید کرد: «داعش تهدیدی علیه امنیت ملی بریتانیا است و شرکت بریتانیا در این عملیات به نفع این کشور خواهد بود.» وی گفت: این گروه به مراتب خشن تر از گروه های تروریستی دیگر است و ما خشونت این گروه را محکوم می کنیم. این ها میلیاردها دلار پشتوانه مالی دارند و به سلاح های مدرن دسترسی دارند.»

نخست وزیر بریتانیا تاکید کرد که داعش «تهدیدی در آن سوی جهان» نیست. وی گفت: «شاید این عملیات هوایی سال ها طول بکشد اما ما آماده این رویارویی هستیم و به همین خاطر است که بر اهمیت ائتلاف با کشورهای عربی علیه داعش تاکید می کنیم. شاید این عملیات تا سه سال به طول انجامد.»

وی با اشاره به آن که داعش از دین اسلام برای منافع خود سواستفاده کرده گفت: «این حکایت اسلامگرایان افراطی است که از اسلام سواستفاده می کنند و مسلمانان باید دین خود را از افراطیون پس بگیرند.»