کشورهای کوچک‌تر موضع سخت‌گیرانه تری علیه ایران اتخاذ خواهد کرد

اتحادیه اروپا با سیاست‌های آمریکا برای منزوی کردن ایران همسوتر می‌شود

نشست وارسو با حضور آمریکا به عنوان یک مخاطره به آن نگاه می‌شود

در جریان دیدار ۱۱ روز پیش فرستادگان اروپا و مقامات وزارت خارجه ایران در تهران، طرف ایرانی برخلاف پروتکل دیپلماتیک ضمن ترک میز مذاکره درب اتاق جلسه را نیز به هنگام خروج محکم به هم کوبیده‌اند.
به گزارش الشرق الاوسط، رویترز در گزارشی دربارهٔ این نشست نوشت: مطابق اعلام دیپلمات‌های اتحادیه اروپا، نمایندگانی از کشورهای فرانسه، بریتانیا، آلمان، دانمارک، هلند و بلژیک حدود دو هفته پیش با سفر به تهران دو پیام مهم اعضاء این اتحادیه را به وزارت خارجه ایران ابلاغ کردند. این دو پیام شامل پایان صبر اتحادیه اروپا در برابر ادامه آزمایش‌های موشکی ایران و تلاش این کشور برای انجام ترور در خاک اتحادیه اروپا بوده‌است.
یکی از دیپلمات‌های اعزامی در خصوص نتایج این سفر گفت که «ما باید نگرانی‌هایمان را به مقامات ایرانی اعلام می‌کردیم، هر چند که خوشایند آنها نبود و اتفاق‌های زیادی رخ داد که نمودار وخامت روابط اتحادیه اروپا با ایران است.»
مقام‌های وزارت خارجه ایران تاکنون حاضر به اطلاع‌رسانی در مورد این نشست نشده‌اند.
یک روز پس از برگزاری این نشست، اتحادیه اروپا اولین دور تحریم‌های خود علیه ایران را پس از امضاء توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با این کشور، وضع کرد.
هر چند این تحریم‌ها تا حد زیادی نمادین هستند ولی برگزاری نشست پرتنش نشان دهنده تغییر موضع غیرقابل انتظار اروپا علیه ایران است که شکل‌گیری آن به ماه‌های پایانی سال گذشته میلادی بازمی‌گردد.
بر همین اساس، دپیلمات‌های اروپایی معتقدند پیوستن کشورهای مسالمت‌جوتر اروپا به فرانسه و بریتانیا راه را برای اعمال تحریم‌های سخت‌گیرانه و اقتصادی علیه ایران هموار کرده‌است.
به همین دلیل به گفته برخی دیپلمات‌ها برنامه تحریم‌های تازه علیه ایران در دست بررسی است. تحریم‌های مدنظر اروپا شامل توقیف دارایی‌های ایران در کشورهای عضو این اتحادیه و ممنوعیت سفر اعضاء مرتبط با برنامه موشکی سپاه پاسداران است.
با وجود ادامه حمایت دولت‌های اروپایی از برجام، این رویکرد جدید، آنها را با سیاست‌های دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا با هدف تحمیل تحریم‌های سخت‌گیرانه علیه ایران و منزوی کردن ایران همسوتر خواهد کرد.
رویترز نوشته این اقدام اروپا می‌تواند از یک طرف پیامدهایی برای دولت روحانی ایجاد کند و از طرفی دیگر، روحیات غرب‌ستیزی در ایران را تقویت کرده و موجب تشدید فعالیت‌های دشمنانه ایران در منطقه خاورمیانه شود.
پرتاب موشک‌های کوتاه برد بالستیک به سمت سوریه توسط ایران در ۳۰ سپتامبر، آزمایش‌های موشکی و پرتاب ماهواره در ماه جاری نگرانی اروپایی‌ها را به همراه داشته‌است.
این دیپلمات‌ها می‌گویند: عملیات تروری که ایران در سال ۲۰۱۸ در خاک فرانسه و دانمارک کشورهای اروپایی را برانگیخته است.
مقامات ایران همواره این توطئه چینی‌ها را نفی کرده و گفته‌است که آزمایش‌های موشکی صرفاً دفاعی هستند.
یک دیپلمات اروپایی مستقر در خاورمیانه گفت: توطئه چینی برای ترور توسط ایران در خاک فرانسه و دانمارک تعدادی از کشورها که با رویکرد تند در قبال ایران مخالف بودند را بیدار کرده‌است.
هلند هم‌زمان با اعلام تحریم جدید اروپا علیه ایران با ادعای اینکه این کشور قصد داشته در خاک اروپا چندین سوءقصد انجام دهد، ایران را به کشتن دو مخالف خود در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ در اروپا متهم کرد. تهران هرگونه دخالت در این ماجراها را رد می‌کند. اتحادیه اروپا سپس روز نهم ژانویه یک نهاد اطلاعاتی و دو فرد ایرانی را در فهرست سازمان‌های تروریستی خود قرار داد.
یک دیپلمات در این زمینه می‌گوید: هلندی‌ها تا پیش از حمله دانمارک ساکت بودند اما اکنون از فرانسوی‌ها تندتر شده‌اند.
یک مقام وزارت امورخارجه آمریکا گفت «اکنون یک اجماع بین‌المللی رو به گسترش در برابر تهدیدهای ایران شکل گرفته‌است. واشینگتن از این اقدام اروپا برای رویارویی با تروریسم ایرانی در خاک اروپا، پرتاب موشک، نقض حقوق بشر و تهدیدهای دیگر استقبال می‌کند.»
براساس جزئیات منتشرشده توسط رویترز، یک دیپلمات اروپایی دربارهٔ روند مذاکرات دیپلماتیک با ایران گفت: نوعی ناامیدی بین بریتانیا، فرانسه و آلمان بعد از فاز اول دیپلماسی با ایران به وجود آمده‌است. ما فکر می‌کردیم که می‌توان در حوزه‌های مختلف با ایران وارد مذاکره شد.
ایران معتقد است که اروپا قادر نیست ادامه برجام را تضمین کند و کشورهای اروپایی را متهم می‌کند که (از وعده‌های خود) پا پس کشیده‌اند.
رویترز براساس اسنادی که مشاهده کرده گزارش داد، ماه مارس سال ۲۰۱۸ کشورهای اروپایی شامل فرانسه، آلمان و انگلیس برای متقاعد کردن دونالد ترامپ به ماندن در توافق هسته‌ای، پیشنهاد توقیف دارایی‌ها و ممنوعیت سفر برای مقامات سپاه پاسداران، شرکت‌ها و گروه‌های تجاری که در برنامه موشکی ایران دخیل هستند، را به واشینگتن ارائه کرده بودند.
یک دیپلمات ارشد اروپایی در این زمینه گفت: ما ترجیح می‌دهیم که این اقدامات را اتخاذ نکنیم اما نیاز است که آنها (ایران) تلاش برای کشتن افراد را در قلمرو ما متوقف کنند و در سه سال گذشته نیز آنها برنامه موشکی خود را توسعه داده‌اند.
رویترز به نقل از دیپلمات‌های اروپایی می‌گوید که همه ۲۸ عضو اتحادیه اروپا با اتخاذ این تدابیر موافق هستند.
چهار دیپلمات اروپایی در این زمینه گفته‌اند که فدریکا موگرینی که از بانیان اصلی برجام است، نگران این مسئله است که اتخاذ فوری این تدابیر به فروپاشی کامل توافق هسته‌ای بینجامد.
براساس این گزارش، وزرای خارجه اتحادیه اروپا در اقدامی کم سابقه قصد دارند روز ۲۱ ژانویه یک بیانیه مشترک دربارهٔ مداخله ایران در منطقه و درخواست برای پایان دادن به آزمایش‌های موشکی صادر کنند. اما دیپلمات‌ها می‌گویند که موگرینی به دنبال این است که اول سازوکار مالی ویژه ایجاد شود.
با این حال یک مقام اتحادیه اروپا هرگونه شکاف بین موگرینی و دولت‌های اتحادیه اروپا را رد کرده و گفته، بیانیه به محض اینکه سازوکار مالی راه بیفتد منتشر خواهد شد.
رویترز به نقل از همین دیپلمات‌های اروپایی گزارش داد که کشورهای اروپای شرقی به دلیل تهدید روسیه و دریافت تضمینهای امنیتی ممکن است بیشتر به سمت آمریکا متمایل شوند.
این دیپلمات‌ها همچنین می‌گویند که برگزاری نشست دربارهٔ خاورمیانه و به ویژه ایران به میزبانی لهستان می‌تواند منجر به شکاف بین کشورهای اروپای غربی و اروپای شرقی شود.
رویترز در ادامه نوشت، فدریکا موگرینی در این نشست حضور نخواهد یافت و هنوز مشخص نیست که فرانسه، انگلیس و آلمان در چه سطحی در این نشست شرکت کنند.
یک دیپلمات اروپایی در این زمینه می‌گوید حضور در این نشست خطرهایی دارد. درحالی که ما فکر نمی‌کنیم که ایران از برجام خارج شود، ما نیاز نداریم که آنها را به سمت عمیق‌تر شدن یک مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه سوق دهیم.