کارلوس کی روش سر مربی تیم ملی فوتبال ایران-شرق پارسی

کارلوس کی روش سر مربی تیم ملی فوتبال ایران-شرق پارسی

شب چهارم تیر ماه ۱۳۹۳ و در بیستمین دوره از بازی های جام جهانی فوتبال در برزیل ایران با یازده بازیکن در گروه E در مقابل بوسنی قرار گرفت و با دریافت سه گل از بوسنی از دور مسابقات جام جهانی حذف شد و نتوانست به مرحله یک هشتم صعود کند.

در این بازی ادین ژکو در دقیقه ۲۳، میرالم پیانیچ در دقیقه ۵۹ و آودیا وراسویچ در دقیقه ۸۳ برای بوسنی و رضا قوچان ‌نژاد در دقیقه ۸۲ برای ایران گل زدند. از گروه Eنیجریه و آرژانتین به مرحله بعد صعود کردند.

تیم ایران که در برابر نیجریه و آرژانتین بازی قابل قبولی ارائه داد به طوری که بسیاری از چهره های سیاسی ایران نیز در برابر این دو بازی به ابراز نظر پرداختند و رئیس جمهور ایران نیز در پیامی در توئیتر خود از بازیکنان قدردانی کرد و ابوترابی نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ایران نیز از تربیون مجلس ایران به تیم ملی ایران تبریک گفت و شکست آنها را در برابر آرژانتین ناداوری دانست، بازی نه چندان جذاب و خسته کننده و شکست سه گله از بوسنی آرزوهای ایران را برای رسیدن به مرحله بعد که تا کنون در تاریخ جام جهانی فوتبال سابقه نداشت که تیمی از آسیا به مرحله بعد صعود کند بر باد داد.

پس از بازی ایران و بوسنی کارلوس کی روش در جمع خبرنگاران، از بازی تیم ایران دفاع کرد و گفت: «بازیکنان من با اینکه خیلی خسته بودند اما تا حدی که می توانستند دویدند و تهاجمی بازی کردند. بازیکنان ایران برابر سه تیم از بهترین تیم های جهانی بازی کردند. وقتی همه شرایط را بررسی کنید می بینید که ایران خیلی خوب بازی کرده است. درست است که به پیروزی نرسیدیم اما در هر سه بازی نمایش خوبی داشتیم. ما می خواستیم به جام جهانی بیاییم که آمدیم.»

اما سطح توقعات از این مربی شصت و یک ساله چنان افزایش یافته بود که بسیاری تمایل داشتند که او به ایران بازگردد و دوباره سکان تیم ملی را در دست بگیرد.

اما بعد از بازی با بوسنی او به رختکن تیم ملی ایران رفت و با بازیکنان تیم ملی خداحافظی کرد. کارلوس کی روش وقتی که با بازیکنان در رختکن تیم ملی خداحافظی می کرد برخی از بازیکنان با گریه و ناراحتی با این مربی پرتغالی خداحافظی کردند.

کی روش با اعلام این نکته که ایران و هواداران فوتبال در این کشور همیشه در قلب من خواهند بود گفت : «نتوانستیم بر سر مسائل مالی با مسوولان فوتبال ایران به توافق برسیم، من تعهد خود را نشان دادم اما هیچ تعهدی از طرف مقابل برای تمدید قراردادم ندیدم. من عاشق ایران بودم ولی ازدواج یک طرفه فایده ای ندارد.»

کفاشیان، رئیس فدراسیون ایران، نیز در برابر گفته کی روش اعلام کرد: «کی روش برای گفت و گو در باره قراردادش به ایران خواهد آمد و ما در آنجا با او راجع به ماندن و یا رفتنش مذاکره می کنیم. اگر قرار باشد کی روش بماند، ما شرایطی داریم که باید آنها را بپذیرد از جمله این شرایط حضور مربیان ایرانی در کنارش است.»

پیش از این رییس فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرده بود که کی روش خواستار دریافت مبلغی در حدود ۱۵ میلیارد تومان برای هرسال است و تهیه این مبلغ برای این فدراسیون ایران بسیار سخت است. واقعیت امر این است که زمانی که کی روش به ایران آمد قرار داد او در حدود پنج میلیارد بود که با افزایش دلار این رقم به سه برابر رسید. اکنون کفاشیان از کی روش می خواهد که رقمش را تا پنج میلیارد کاهش دهد.

اما علی کفاشیان درباره موضوع خداحافظی کی روش با شاگردانش گفت : «من از این موضوع خبری ندارم. اما آخرین تصمیم را درباره او در ایران می‌گیریم. ما هنوز هم کی‌ روش را به عنوان یک مربی خوب و توانا قبول داریم. او فوتبال ما را به خوبی می‌ شناسد و سعی دارد که بالاترین استانداردها در آن رعایت شود. در ایران با او مذاکره می‌کنیم و اگر بتوانیم حتما قراردادش را تمدید می‌کنیم.»

پژمان جعفری، روزنامه نگار و کارشناس فوتبال، دراین باره به شرق پارسی گفت: «نابسامانی های فوتبال ایران با تمدید قرارداد مربی پرتغالی درست نمی شود. فوتبال ایران نیازمند توسعه پایدار و زیرساخت های قوی دارد. ما در دیگر حوزه های کشور در سیاست و اجتماع و فرهنگ هم چیزی شبیه فوتبال هستیم. کی روش نشان داد که قابلیت این را دارد که توسعه پایدار را به ایران تزریق کند اما زور و قوت او هم حد و اندازه ای دارد.»

وی افزود: «قابل پیش بینی بود که ایران به مرحله بعد صعود نکند و حتی شکستهای سنگینی از تیمهای مطرح جهان نصیب اش شود. اما این چنین نشد و کی روش نشان داد که قابلیت این را دارد که فدراسیون ایران را که هیچ وقت از گذشته تجربه نمی گیرد قدری تکان دهد. اما چه سود که شکستی بر شکستهای دیگر افزوده شد.»

بسیاری از مردم در شبکه های اجتماعی از کی روش حمایت کردند و با راه انداختن صفحاتی و کمپهایی از ماندن کی روش حمایت کردند. کی روش هم دربرابر این خواسته طرفدارانش در شبکه های اجتماعی گفت: «شبکه‌ های اجتماعی درباره من تصمیم نمی‌گیرند.»

اما سر مربی تیم ملی ایران در نشست خبری که بعد از بازی با آرژانتین داشت به نکته مهمی اشاره کرد و آن دلایل ناکامی آسیایی ها در بازی های جام جهانی است. او گفت: «مشکل اصلی آسیایی ها این است که می خواهند فوتبال اروپا را کپی کنند. تیم های آسیایی نمی توانند با سبک اروپایی ها بازی کنند. اگر بخواهید در مسیر آنها بروید نمی شود. جای افسوس دارد که ۶۰ درصد پول در فوتبال جهان را آسیایی ها تامین می کنند اما اروپایی ها وضعیت بهتری در فوتبال دارند. آسیایی ها باید روششان را عوض کنند.»

درباره این گفته کی روش، پژومان جعفری گفت : «مربی تیم ایران درست می گوید. البته او توانست با اجرای تاکتیک های خوبی به نوعی برای تیم ایران تاکتیک سازی کند اما مشکلاتی که بر سر راه او گذاشتند مانند بحث تعطیلی لیگ و عدم همراهی تیم های لیگ اجازه نمی داد که او خلاقیت فوتبالی خود را به مرحله نمایش بگذارد.»