نبرد در حومه موصل شدت گرفت... ایران به تلعفر چشم دوخته

نبرد در حومه موصل شدت گرفت… ایران به تلعفر چشم دوخته

عملیات باز پس گیری موصل توسط نیروهای عراقی، روز گذشته، برای دومین روز پی در پی و شدت گرفتن نبرد در حومه شهر موصل ادامه یافت. بیرون راندن عناصر مسلح وابسته به داعش از شهر قره قوش (الحمدانیه)، بزرگ شهر مسیحی نشین در دشت نینوا هدف اصلی این نیروها به شمار می رود.

یک مقام بلندپایه عراقی افشا کرد که ایران با توجه به یک تفاهم با روسیه در صدد رسیدن به شهر تلعفر بوده تا جلوی فرار عناصر مسلح “داعش” به سوریه را بگیرد. شهر تلعفر بین موصل و مرزهای سوریه قرار گرفته است. و به همین خاطر، ایران، نظامیان حشد شعبی مورد حمایت خود را در تلعفر مستقر کرده است. به گفته این منبع “استراتژی آمریکا در رابطه با عملیات آزاد سازی موصل که به حیدر العبادی نخست وزیر عراق ابلاغ شد در درجه نخست بر پایه اخراج پیکارجویان داعش از طریق یک مسیر خروجی منتهی به مرزهای عراق و سوریه استوار است.” اما این برنامه با مخالفت مسکو روبرو شده است.

از سوی دیگر، یک مقام عالی رتبه عراق که نخواست نامش فاش شود گفت “ایران و نیروهای حشد شعبی درصدد تصرف تلعفر هستند؛ چرا که این شهر برای شیعیان اهمیت فراوانی دارد. آنها می خواهند از این شهر، برای ورود به موصل استفاده کنند.” او افزود “آنها همچنین می خواهند از این شهر به عنوان وسیله ای برای تاثیر گذاری بر جنگ در سوریه استفاده کنند”.

در همین راستا، شیخ جمعه الدوار رئیس عشیره البکاره در شمال عراق گفت بمباران بی رویه و پرتاب موشک های ساخت ایران توسط شبه نظامیان حشد شعبی منجر به کشته و زخمی شدن ده ها تن از شهروندان محاصره شده در موصل شده است. در همین حال، یک رهبر شبه نظامیان گفت که این گروه از “موشک های لرزاننده” در نبرد موصل استفاده می کند.

الدوار از جامعه جهانی خواست تا بر دولت عراق و ائتلاف جهانی برای درپیش گرفتن و انجام اقداماتی در جهت حمایت شهروندان غیرنظامی از کشتار عمدی در زیر بمباران فشار اعمال کند.

از سوی دیگر، عده ای از شهروندان محاصره شده در موصل در گفت و گوی تلفنی با “الشرق الاوسط” از جو ترس و وحشت حاکم بر این شهر از سرنوشتی نامعلوم خبر دادند. به گفته این افراد، خیابان های شهر خالی و مغازه ها بسته شده است. مردم هم به دنبال ذخیره آذوقه هستند. برخی گزارش ها هم از بمبگذاری برخی ساختمان های دولتی از جمله ساختمان استانداری توسط “داعش” خبر دادن

=

عکس: برخی شهروندانی که موفق به فرار از نبرد جاری در جنوب موصل شدند روز گذشته وارد القیاره شدند. (رویترز)