اطلاعات دولتی آمریکایی: سازمان داعش سالانه دو میلیارد دلار از نفت و مالیات و غارت بانک ها به دست می آورد

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید – عکس از آسوشیتد پرس

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید – عکس از آسوشیتد پرس

کاخ سفید از تلاش های عربستان سعودی برای جلوگیری تأمین مالی سازمان داعش قدردانی کرد. این در حالی است که گزارش های وزارت خانه های خارجه و خزانه داری دولت آمریکا و همچنین سازمان اطلاعات آمریکا ارزش وجوه به دست آمده توسط این سازمان تروریستی از فروش نفت، مالیات، غارت بانک ها و غیره را حدود دو میلیارد دلار برآورد می کنند.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید دو شب پیش در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «شاهد تلاش بین المللی گسترده ای برای از بین بردن راه های تأمین مالی داعش بودیم، و این تلاش ها به رهبری مسؤلان عربستان سعودی انجام می شود و ما از همکاری آن ها در این تلاش ها قدردانی می کنیم».

سخنگوی کاخ سفید همچنین با قدر دانی از تلاش کشورهایی که برای مبارزه با «داعش» کمک های نظامی ارائه کردند گفت: «۲۰ کشور برای مبارزه با داعش همکاری نظامی ارائه می کنند و ۱۵ کشور نیز نیروهای محلی در عراق و سوریه را آموزش دادند». وی همچنین از هماهنگی آلمان – امارات سخن گفت که ۲۵ کشور در آن مشارکت دارند و هدف آن تحقق ثبات در مناطقی است که از دست «داعش» آزاد شدند. ارنست همچنین فاش کرد که ۳۴ کشور اقداماتی به منظور بازداشت افرادی اتخاذ کردند که قصد دارند برای نبرد در صفوف داعش به عراق و سوریه سفر کنند.

یک مقام ارشد در وزارت خارجه آمریکا نیز به نوبه خود به «الشرق الأوسط» گفت که مهم ترین منابع تأمین مالی داعش ازفروش نفت به دست می آید و مقدار اندکی نیز از فروش گاز طبیعی است. وی ارزش درآمدهای این سازمان از نفت و گاز را سالانه در حدود ۵۰۰ میلیون دلار تخمین زد. وی همچنین افزود که منبع دوم تأمین مالی داعش، گرفتن مالیات از ساکنان مناطقی است که تحت کنترل این سازمان هستند، که این مالیات نیز درآمدی معادل ۵۰۰ میلیون دلار را در سال برای سازمان ایجاد می کند.