پرچم ایران و آمریکا

پرچم ایران و آمریکا

در آستانه مذاکرات هسته ای میان ایران و ۵+۱ و ابراز امیدواری از هر دو طرف مذاکره، یک مقام ارشد در کاخ سفید اعلام کرد، آمریکا طرح کاهش تحریم‌های تهران و آزادسازی تدریجی اموال آن را در دست بررسی دارد.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، یک مقام ارشد دولت آمریکا اعلام کرد به دنبال اولین دور امیدوار کننده مذاکرات هسته ای با ایران، دولت اوباما با هدف کاهش اثر منفی تحریم ها، در حال ارزیابی طرحی است که اگر ایران «گام های به خصوصی» در راستای برنامه هسته ای بردارد می تواند به دارایی های مسدود شده خود در آمریکا دسترسی پیدا کند.

این مقام آمریکایی تاکید کرد که کاخ سفید بر این باور است که طرح دولت آمریکا می تواند «از مخاطرات دیپلماتیک و سیاسی برداشتن تحریم ها با قسطی پرداخت کردن دارایی های مسدود شده ایران» جلوگیری کند.

منبع دولتی نیویوک تایمز می افزاید: «این طرح این فرصت را برای باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، فراهم می کند تا در واکنش به پیشنهادهای ایران از مذاکرات بیرون آید.»

این طرح هنوز در کاخ سفید و وزارت امور خارجه آمریکا مورد بحث و بررسی است.

خبر آزادسازی تدریجی و قسطی دارایی های ایران تنها دو روز پس از آن پایان مذاکرات هسته ای میان ایران و ۵ عضو دائم شورای امنیت به همراه آلمان منتشر می شود. این مذاکرات روز سه شنبه در ژنو پایان یافت و طی آن طرف ایرانی بسته پیشنهادی خود را با عنوان «پایانی بر تنش‌های غیرضروری، آغازی برای افق‌های تازه» ارائه کرد.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، در این باره گفت: «طرح پیشنهادی ایران در مورد برنامه اتمی آن کشور مفید است. طرح پیشنهادی ایران جدی و دارای ثبات قدمی است که ما پیشتر مشاهده نکرده بودیم.»

وندی شرمن معاون وزارت خارجه آمریکا و نماینده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با ایران نیز ضمن استقبال از برگزاری مذاکرات به زبان انگلیسی که سرعت مذاکرات را بالا برد، نشست ژنو را «بسیار مفصل» خواند. وی نیز از ارائه جزئیات به خبرنگاران خودداری کرد.

دیدگاه آمریکا از این جهت حائز اهمیت است که در عین برقراری روابط با ایران و شکستن یخ سه دهه، این کشور نمی خواهد اعتماد اسرائیل را از دست بدهد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از اولین چهره های بین المللی بود که با دید منفی به مذاکرات ژنو نگاه کرد. او با یادآوری لزوم تحریم های اقتصادی و افزایش فشار بر ایران گفت: «به نظر من کاستن از فشار تحریم ها در این زمان که تحریم ها تا این اندازه به هدف خود نزدیک شدند، اشتباهی تاریخی خواهد بود.»

با وجود آن که جامعه بین المللی این تحریم ها را عامل بازگرداندن ایران به میز مذاکره و ایجاد فرصت حل و فصل صلح آمیز پرونده اتمی این کشور می داند، نتانیاهو تاکید دارد که «در این برهه زمانی نباید کوتاه آمد و باید فشارها را افزایش داد.»

این نشست با ارائه پیشنهاد ایران برای حل و فصل بن بست موجود از سوی محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران آغاز شد، اما مذاکرات در سطح معاونان وزیر ادامه یافت. نشست در با حضور وزیر خارجه ایران و رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پایان یافت.

غرب تحریم های سنگین علیه ایران چنین توجیه می کند که این فشارها برای روشن‌سازی فعالیت‌های هسته‌ای ایران که به دنبال نگرانی‌های فزاینده از نزدیک شدن ایران به سلاح هسته‌ای صورت می‌گیرد.

ایران که منکر اتهامات غرب است، می‌گوید که به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و فعالیت‌های هسته‌ای‌اش با اهداف مسالمت آمیز، نظیر تولید برق و فناوری‌های علمی انجام می‌پذیرد.

آیت الله خامنه ای رهبر ایران فتوا داده است که باورها و عقاید مذهبی ما این نوع سلاح های کشتار جمعی را ابزارهای کشتار جمعی می دانند و بنابراین آنها ممنوع و از نظر شرعی حرام هستند. وی اعلام کرده است: «جمهوری اسلامی ایران بهره گیری از سلاح های هسته ای، شیمیایی و مانند آنرا گناهی بزرگ و نابخشودنی می داند.»