جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید  -  عکس از وبسایت کاخ سفید

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید – عکس از وبسایت کاخ سفید

کاخ سفید اعلام کرده است باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، برنامه ای برای دیدار با ولادیمیر پوتین و حسن روحانی، همتایان روس و ایرانی خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک ندارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید در این باره گفت: تا آنجایی که من می‌دانم دیدار با حسن روحانی و پوتین روسای جمهور ایران و روسیه در برنامه هفته آینده اوباما در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل نیست.

در همین حال خبرگزاری فرانسه نوشته است که تحقق این دیدارها غیرمحتمل هم نیست چرا که کاخ سفید هنوز برنامه رسمی دیدارهای باراک اوباما در نیویورک را منتشر نکرده است.

آخرین دیدار میان اوباما و پوتین که از ماه ها پیش درباره بحران اوکراین رویاروی هم قرار گرفته اند، به آغاز ماه ژوئن در فرانسه برمی گردد. دو طرف در حاشیه هفتادمین سالگرد پیاده شدن نیروهای متفقین در نورماندی تقریبا به مدت ده دقیقه باهم گفتگو کردند.

حدود یک سال پیش نیز اوباما و روحانی سرانجام در پایان مجمع عمومی سازمان ملل تلفنی باهم گفتگو کردند در حالی که تماس میان آمریکا و ایران در این سطح از سال ۱۹۷۹ تا آن زمان بی سابقه بود.

با توجه به این گفتگوی تلفنی که بسیاری تحلیلگران آنرا گفتگویی تاریخی نامیده اند، گمانه‌زنی‌ها در مورد احتمال دیدار این دو مقام ارشد آمریکا و ایران افزایش یافته است.

از سوی دیگر آمریکا احتمال هر گونه همکاری نظامی با ایران در قالب ائتلاف علیه گروه «حکومت اسلامی» (داعش) را نیز منتفی اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری ها، جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، دوشنبه ۲۴ شهریور، اگرچه یک بار دیگر تاکید کرد که دیپلمات‌های دو کشور در حاشیه گفت‌وگوهای اتمی خود درباره بحران عراق نیز بحث کرده‌اند، اما گفت که درباره مذاکرات دیپلماتیک چیزی را افشا نخواهد کرد.

او در عین حال انجام گفت‌وگوهای جداگانه با ایران درخصوص عراق را منتفی ندانست و افزود که داعشی‌ها «تهدیدی جدی» برای ایران و منطقه هستند.

وی با این حال افزود: «قرار است اواخر این هفته در نیویورک گفت‌وگوی هسته‌ای را ادامه بدهیم. شاید فرصت دیگری باشد تا در آینده در حواشی جلسات در مورد عراق هم بحث کنیم.»

بیانیه سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا ساعاتی پس از سخنان آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در مورد مسائل عراق منتشر شد.

آقای خامنه‌ای که پس از مرخص شدن از بیمارستان سخن می‌گفت، گفت که آمریکا از ایران درخواست گفت‌وگو و همکاری نظامی در عراق را کرده بود اما او با این خواسته مخالفت کرده است.