کاخ سفید از اسرائیل می خواهد که به «اشغال فلسطین» پایان دهد

تغییر در موضع آمریکا پس از اجتناب از کلمه «اشغال»

کاخ سفید

در گامی قابل توجه که نشان از نارضایتی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ، که مبدأ تشکیل دولت مستقل فلسطینی را رد کرده بود، دارد، کاخ سفید مجدداً اسرائیل را به «پایان دادن به اشغال پنجاه ساله سرزمین های فلسطین» فرا خواند.

دنیس ماکدونو یکی از کارمندان عالی رتبه کاخ سفید در سخنرانی روز گذشته خود در واشنگتن اظهار داشت که «ایالات متحده آمریکا از تلاش برای برقراری دو دولت دست نخواهد کشید»، وی همچنین اظهار کرد که باید اشغالی که بیش از پنجاه سال به طول کشیده است پایان یابد.

این موضع آمریکا در چارچوب انتقاد واشنگتن از موضع گیری نتانیاهو که در زمان تبلیغات انتخاباتی خود گفته بود اجازه تشکیل دولت مستقل فلسطینی را نخواهد داد، قرار می گیرد. قابل توجه است که نتانیاهو پس از پیروزی در انتخابات پارلمان در ۱۷ ماه مارس سعی کرد که سخنان خود را تغییر داده و در گفتگو با رسانه های آمریکا تأکید کرد که در حقیقت ایده تشکیل یک کشور فلسطینی را در کنار کشور اسرائیل رد نمی کند.

ماکدونو از موضع متغیر نتانیاهو انتقاد کرد و گفت: «نمی توان به سادگی با این اظهارات کنار آمد. آنچنان که گویی اصلاً آنها را مطرح نکرده است و یا اینکه اظهارات نتانیاهو مبنی بر پایبندی نخست وزیر برای رسیدن به صلح از طریق مذاکرات مستقیم سؤال بر انگیز نبوده است»

الشرق الاوسط:
Related Post