عکس از خبرگزاری فرانسه

عکس از خبرگزاری فرانسه

برآوردها و نظرسنجی های اولیه از انتخابات ریاست جمهوری مصر نشان می دهد عبدالفتاح السیسی یکی از دو نامزد این انتخابات، در آستانه پیروزی قرار گرفته است.

در این انتخابات، بیش از ۵۳ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در مصر بوده اند. رای دهندگان مصری در روزهای دوشنبه و سه شنبه این هفته به پای صندوق های رای رفته اند تا رئیس جمهور جدید خود را از بین حمدین صباحی نامزد ملی گرا و ناصری و عبدالفتاح السیسی وزیر دفاع و چهره شناخته شده مصر که محمد مرسی را از قدرت برکنار کرد، یکی را به عنوان رییس جمهور آینده این کشور انتخاب کنند.

رقیب ژنرال سیسی در این انتخابات، حمدین صباحی، روزنامه نگار و فعال سیاسی چپگراست که در نخستین انتخابات ریاست جمهوری پس از سقوط حسنی مبارک، نفر سوم شد.

السیسی بنا بر نظرسنجی‌ها قدرتمندترین چهره‌ای است که شهروندان مصری باور دارند می‌تواند آرامش و نظم را برقرار کند. به همین دلیل کمتر کسی است که در پیروزی این ژنرال ۵۹ ساله در انتخابات جاری تردید کند.

منابع خبری از استقرار گسترده نیروهای امنیتی در اطراف میدان التحریر و میدان النهضه و دیگر مناطق این کشور پیش از برگزاری انتخابات خبر داده اند.

تلویزیون دولتی مصر روز دوشنبه ساعتی پس از آغاز انتخابات خبر داده بود که بمبی دست‌ساز در خارج از یکی از حوزه‌های انتخاباتی در شهر “المحله الکبری” (در شمال مصر) منفجر شده است. جزئیاتی از تلفات و خسارات احتمالی این انفجار هنوز منتشر نشده است.

چند هزار قاضی مصری به عنوان ناظر انتخابات ریاست جمهوری امسال انجام وظیفه کرده اند.

نتایج رسمی اما اولیه انتخابات ریاست جمهوری مصر تا آخرین ساعات روز سه شنبه به وقت محلی اعلام خواهد شد. این نخستین انتخابات ریاست جمهوری مصر پس از برکناری محمد مرسی به شمار می‌رود.

ژنرال عبدالفتاح السیسی، روز سوم ژوئیه سال ۲۰۱۳ پس از چندین هفته تظاهرات مخالفان رئیس جمهوری سابق، مرسی را از قدرت برکنار کرد.