چین در صدد پیمان جدید امنیتی با حضور روسیه و ایران

روسای جمهور ایران، چین و روسیه – عکس از خبرگزاری فرانسه

رئیس‌جمهور چین از قصد کشورش برای تشکیل پیمانی امنیتی با حضور بعضی کشورهای جهان از جمله ایران و بدون حضور آمریکا خبر داد.

به ‌گزارش خبرگزاری ها، شی جینپینگ، رییس جمهور چین روز شنبه در مراسمی به مناسبت شصتمین سالگرد توافق کشورش با میانمار و هند در مورد اصول همزیستی مسالمت آمیز بر تشکیل یک مهندسی امنیتی جدید در آسیا-اقیانوسیه تاکید کرد.

وی پیش از این گفته بود که تشکیل چنین توافق امنیتی کشورهای روسیه و ایران را شامل خواهد شد.

براساس این گزارش، چین درصدد است که آمریکا را از ترتیبات امنیتی منطقه آسیا به حاشیه ببرد.

رییس جمهور چین قبلا گفته است چنین تمهیدات جدید امنیتی با شرکت روسیه و ایران و بدون حضور آمریکا خواهد بود. آمریکا با چین اختلاف ارضی ندارد ولی واشنگتن نگران حفظ کشتیرانی و تجارت آزاد از طریق آب های راهبردی در دریاهای جنوب و شرق چین است.

رییس جمهور چین همچنین اعلام کرد که کشورش هرگز به دنبال سلطه‌ منطقه‌ای نیست.

این در حالی است که چین با چند کشور همسایه اش در شرق آسیا از جمله هند، ژاپن، ویتنام و فیلیپین اختلاف ارضی دارد. چین ماه نوامبر ازایجاد منطقه شناسایی دفاع هوایی خبر داد در حالی که بیشترقسمت های این منطقه دردریای شرق چین قراردارد که پکن درمورد مالکیت چند جزیره آن با ژاپن اختلاف دارد.

اختلاف چین با ویتنام نیز بر سر سکوهای نفتی در آب های مورد اختلاف دو کشور تشدید شده است. چین همچنین در مورد مالکیت دریای جنوب چین که نزدیک سواحل فیلیپین است با مانیل اختلاف دارد.

حسن روحانی رییس جمهور ایران و ولادیمیر پوتین رییس جمهور اواخر اردیبهشت ماه گذشته برای شرکت در چهارمین نشست سران کنفرانس تعامل و اقدامات اعتمادسازی در آسیا (سیکا) به چین سفر کردند.

ژی جینپینگ، رییس جمهور چین در نخستین روز این اجلاس خواستار تشکیل ساختار جدیدی برای همکاری های امنیتی در آسیا با حضور کشورهای ایران و روسیه شد در حالی که نامی از آمریکا نبرد.

در حاشیه اجلاس سیکا روسای جمهور ایران و روسیه دیدار کرده بودند. حسن روحانی در این دیدار با اشاره به اینکه روابط کشورش با روسیه «روز به روز گرم تر و صمیمی تر می شود» گفته بود: «روسیه نه تنها همسایه و دارای تاریخی عمیق در روابط با ایران است بلکه مطمئناً توسعه همکاری ها و مشارکت های دو کشور زمینه ساز ایجاد منطقه ای امن خواهد بود.»

الشرق الاوسط:
Related Post