نیکی هیلی؛ ستاره‌ای در آسمان سیاست آمریکا با مواضعی سرسختانه در برابر ایران و کره شمالی

نیویورک: علی بردى

با انتشار خبر استعفای نیکی هیلی از سمت خود به عنوان نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد، سیاستمداران این سازمان سعی دارند تا دلایل اصلی و یا حتی واقعیتی که پشت پرده ‌استعفای یکی از بزرگ‌ترین سیاستمداران قرار دارد را کشف کنند.
به گزارش الشرق الأوسط، خیلی‌ها منتظر خبرهایی هستند که بیشتر از قبول استعفا توسط دونالد ترامب و اظهارات مشترک آنها در دفتر بیضی باشند.
آنها با حساسیت زیادی در خصوص مواضع هیلی برخورد کردند.
در واقع هیلی از معدود زنانی است که در دولت ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا باقی مانده است.
کفرانس مطبوعاتی که ترامپ برای هیلی برگزار کرد نشان نمی‌داد که وی به خاطر اختلاف با او از این سمت کناره گرفته است.
نیکی هیلی همیشه به بازارهای آزاد و تجارت جهانی تمایل داشت و در خصوص کشتار کلیسای سیاه پوستان در سال ۲۰۱۵ که در ایالت کارولینا واقع بود تلاش‌های بی وقفه‌ای کرد.
او در خصوص سخنرانی‌های تبلیغاتی ترامپ پیش از ریاست جمهوری از وی انتقاد کرد و نسبت به پیامدهای آنها بر دیپلماسی آمریکا هشدار داد.
وی همچنین گفت گرایش شدید ترامپ برای حمله به منتقدین ممکن است منجر به جنگ جهانی شود.
وی به عنوان نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد صریح و قاطع بود. سیاستمدارن به وی به عنوان یک روزنه امید در دولتی که مواضعی ناهماهنگ دارد نگاه می‌کردند.
هیلی نظرات خود را درباره موضوعات سیاسی عمومی بزرگ همچون ایران و کره شمالی که در راس فهرست اولویت‌های کاری او بود، خیلی سریع بیان کرد.
از ابتدای شروع فعالیت وی در سازمان ملل متحد، وی به عنوان مدافع سرسخت سیاست‌های ترامپ ظاهر شد و اعلام کرد ایالات متحده آمریکا فهرست کشورهایی که پشتیبان آن نیستند را اعلام خواهد کرد.
نیکی هیلی همچنین در خصوص ضرورت تغییرات داخلی سازمان ملل متحد و نیروهای حفظ صلح وابسته به آن صحبت کرد و در خیلی از مواقع از آژانس‌های سازمان ملل متحد به خاطر مواضع آنها علیه اسرائیل انتقاد کرد.
وی همچنین در رابطه با تحریم‌های کره شمالی به شورای امنیت فشارهای زیادی وارد کرد.
روز اولی که وی سمت نماینده دائم آمریکا را در سازمان ملل متحد کسب کرد وعده «یک روز جدید» را به خاطر سیاست ترامپ داد.
در ابتدا به وی به چشم کسی که تخصص کمی در سیاست خارجی دارد نگاه می‌شد ولی بعد از آن به خصوص بعد از اعمال تحریم‌ها علیه کره شمالی، خیلی زود دیده همه به او عوض شد.
وی چین و روسیه که هم پیمانان پیونگ یانگ هستند را قانع کرد که به این تحریم‌ها پایبند باشند.
هیلی به مخالفت با ایران و سیاست‌های متجاوزانه آن در منطقه معروف بود. همچنین برای حمایت از اسرائیل با کمک آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد همکاری می‌کرد.
با وجود تصمیمات سیاسی ترامپ که با مخالفت بسیاری از کشورها روبه رو شد اما تاثیر سیاسی وی در سازمان ملل متحد تضعیف نشد. از جمله این تصمیمات ترامپ؛ اعلام قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، قطع کمک به فلسطینی‌ها، اعلام کنار کشیدن آمریکا از شورای حقوق بشر وابسته به سازمان ملل متحد بود.
هیلی به اختلافات سیاسی خود با ترامپ اعتراف کرد. وی در مقاله‌ای که در روزنامه «واشنگتن پست» در ماه گذشته منتشر کرد از یکی از مسئولان عالی رتبه آمریکا انتقاد کرد. آن شخص مجهول بود و در روزنامه «نیوروک تایمز» مقاله‌ای منتشر کرده بود که در آن از سیاست ترامپ انتقاد کرده بود و آن را سیاست هرج و مرج توصیف کرده بود . وی گفته بود که خیلی‌ها با تصمیمات او موافق نیستند.
هیلی در مقاله خود در «واشنگتن پست» گفت: «من با رئیس جمهور در همه چیز اتفاق نظر ندارم(…) وقتی اختلافی در میان باشد راهی درست نیز برای رفع آن وجود دارد. اینکه تلفن را بگیرم و به او زنگ بزنم و یا حضوری او را ببینم.»
وی بعد از اینکه اعلام کرد ترامپ ریاست جلسه شورای امنیت در خصوص ایران را بر عهده خواهد داشت با جان بولتون مشاور امنیت ملی دچار اختلاف شد.
وقتی مسئولانی اروپایی با این موضوع مخالفت کردند و آن را به دلیل تصمیم ترامپ برای خروج از برجام ،عامل ایجاد دو دستگی میان جهان غرب عنوان کردند. موضوع این جلسه گسترده‌تر شد تا در خصوص مبارزه با انتشار اسلحه کشتار جمعی باشد.
بولتون هیچ انتقادی از هالی نکرد ولی به عنوان نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد تصمیم تغییر این عنوان را برعهده گرفت.
بارها تاثیر هیلی بر ترامپ واضح بود. در تحریم‌های روسیه، اسکان مجدد پناهندگان در ایالات متحده آمریکا و همه جهان و اهمیتی که سازمان ملل متحد برای واشنگتن قائل بود، این تاثیر خود را نشان می‌داد.
وی اولین نماینده دائم آمریکا از حزب جمهوری خواه سازمان ملل متحد است که دارای سمت وزارتی در کاخ سفید بعد از جنگ سرد بود.
خیلی زود وی نشان داد که این منصب را به عنوان نقطه شروعی برای به دست آوردن یک منصب بزرگ‌تر می‌خواهد و شاید همین خشم ترامپ را برانگیخت.
هیلی به عنوان یک چهره سیاسی آمریکایی که نشان دهنده سیاست‌های واضح این کشور است از ریکس تیلرسون وزیر خارجه اسبق نیز موفق‌تر عمل کرد.
مجل «تایم» با قرار دادن عکس او روی جلد مجله به عنوان یکی از زنانی که جهان را تغییر دادند از وی یاد کرد.
در مقاله‌ای که مجله «فورین پولیسی» با نام «کاندیدا هیلی» در ۹ مارس گذشته منتشر شد درباره آن نوشت که «وی سیاستمدار است و دپیلماسی سازمان ملل متحد را به نفع آمریکا عوض می کند».
پول رایان رئیس پارلمان آمریکا نیز در باره وی توئیتی منتشر کرد که در آن گفت «نیکی هیلی صدایی واضح، سازگار و قوی برای منافع آمریکا بود. مبادی دموکراسی وی در سطح جهان..دوست و دشمن را به چالش کشید تا بهترین باشد».
پیش‌تر نیز در همین امسال، جمهوری خواهان نزدیک به کاخ سفید از امکان نامزد کردن وی و مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا برای انتخابات سال ۲۰۲۰ خبر دادند.
با اینکه وی از معدود زنان دولت ترامپ است ولی اولین زن آمریکایی نیست که سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد می‌شود قبل از وی سامانتا پاور و سوزان رایس نیز این سمت را در زمان ریاست باراک اوباما داشتند.
زنان دیگری نیز پیش از آن متصدی این سمت بودند. که از جمله آنها مادلین آلرابیت، آن پاترسون، روزماری دیکارلو و میشل سیسفن بودند.
در ژانویه ۲۰۱۶ در جواب سخنرانی اوباما در نطق سالانه، نسبت به «پیگیری خواسته صدای‌هایی که خشمگین‌تر هستند» هشدار داد که همه این حرف او را برای توبیخ ترامپ فرض کردند.
در دسامبر سال ۲۰۱۷ هیلی به زنانی که ترامپ را به تجاوز جنسی متهم کردند گفت «باید حرف‌های آنها شنیده شود» و این حرف او این معنی را داشت که این تهمت‌ها شاید ساختگی نباشد.
در آگوست سال ۲۰۱۷ هنگامیکه ترامپ گفت که دولت آن نمی‌تواند در جواب بحران ونزوئلا از گزینه نظامی دوری کند هیلی خشمین شد.
در ۱۵ آوریل هیلی اعلام کرد که دولت آمریکا شرکت‌های روسی که در برنامه استفاده از سلاح شیمیایی سوریه همکاری می‌کنند را مجازات می کند چرا که در ۷ آوریل ده‌ها نفر در اثر حملات سوریه کشته شدند و به استفاده از سلاح شیمیایی در این حملات شک شده است.
ولی روز بعد کاخ سفید اعلام کرد که ترامپ تصمیم گرفت این مجازات را عملی نکند و این با گفته‌های هیلی تناقض داشت.
گفتنی است، نیکی هیلی پیش از انتصاب در سمت نمایندگی دائم آمریکا در سازمان ملل، فرماندار کارولینای جنوبی بود. او یکی از محبوب‌ترین اعضای حزب جمهوری‌خواه آمریکاست و به داشتن مواضع سرسختانه در برابر ایران و کره شمالی معروف است.