تأکید «وزرای عرب» بر «همبستگی کامل» با عربستان سعودی.. فرصت دو ماهه به تهران قبل از اتخاذ اقدامات بیشتر

بخشی از نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب در قاهره – عکس از خبرگزاری فرانسه

بخشی از نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب در قاهره – عکس از خبرگزاری فرانسه

وزرای خارجه کشورهای عربی در نشست فوق العاده خود در قاهره که به درخواست ریاض برای بررسی تجاوزات ایران بر هیئت های دیپلماتیک این کشور در تهران و مشهد برگزار شده بود، بر همبستگی کامل کشورهای عربی با عربستان سعودی تأکید کردند، و از جامعه بین الملل خواستند به منظور متعهد کردن تهران به احترام به اصول حسن همجواری اقدامات لازم را اتخاذ کند.

در جلسه روز گذشته اتحادیه عرب، نبیل العربی دبیرکل این اتحادیه مکلف شد برای پیگیری تحولات بحران با ایران و راه های جلوگیری از دخالت های این کشور در امور داخلی کشورهای عربی با وزاری خارجه امارات، بحرین، عربستان سعودی و مصر در ارتباط باشد، و نتایج آن را به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد و همچنین شورای امنیت ارائه دهد.

در بیانیه پایانی این نشست، دخالت های ایران در امور یمن و سوریه، و ادامه اشغال جزایر سه گانه متعلق به امارات متحده عربی محکوم شد. این بیانیه همچنین برافروختن فتنه مذهبی و حمایت از سازمان های تروریستی از سوی ایران را محکوم کرد.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی نیز به نوبه خود به ایران هشدار داد اگر طی دو ماه آینده از اعمال پوچ خود دست برندارد، اقدامات بیشتری اتخاذ خواهند کرد.