فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه دیروز یکشنبه 17 نوامبر در کنفرانس خبری مشترکی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل شرکت کرد.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه دیروز یکشنبه ۱۷ نوامبر در کنفرانس خبری مشترکی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل شرکت کرد.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه در سفر خود به اسراییل چهار شرط برای رسیدن به توافق مقدماتی هسته‌ای با ایران در مذاکرات این هفته در ژنو، تعیین کرده است.

اولاند شامگاه دیروز یکشنبه ۱۷ نوامبر در کنفرانس خبری مشترکی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل شرکت کرد. وی در جمع خبرنگاران اعلام کرد که فرانسه از یک توافق مقدماتی حمایت می‌کند اما این توافق باید بر پایه «چهار نکته» باشد.

اولاند شرط های فرانسه را چنین شمرد: «در وهله اول ایران باید بدون وقفه تمام تاسیسات اتمی خود را تحت نظارت بین المللی قرار دهد. نکته دوم، غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصد است که باید آن را متوقف کند.»

وی شرط های بعدی را چنین شمرد: «سوم، ذخایر اورانیوم غنی سازی شده این کشور باید کاهش پیدا کند. و در ‌‌‌نهایت، ساخت راکتور (آب سنگین) اراک باید متوقف شود.»

شرط اولاند برای تعلیق غنی سازی اورانیوم و تعطیلی رآکتور آب سنگین اراک در حالی مطرح می شود که محمد حسن آصفری، عضو هیات رییسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد، «تعلیق غنی سازی، تعطیلی سایت فردو، آب سنگین اراک و هیچکدام از سایت ها در دستور کار ایران نیست.»

به گزارش ایرنا، آصفری اعلام کرد تیم مذاکره کننده و اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس در تازه ترین جلسه خود پیشرفت خوب مذاکرات و موضع گیری فرانسوی ها در مورد مذاکرات هسته ای را بررسی کردند و نتیجه آن شد که «هر پیشنهادی که در موضوع تعطیلی سایت ها، تعطیلی غنی سازی و خروج مواد تولید شده از کشور باشد مورد قبول نیست و در بیانیه پایانی نخواهد آمد.»

دور تازه مذاکرات ایران و شش قدرت‌ بزرگ روز چهارشنبه این هفته در ژنو برگزار خواهد شد. دیدار سه روزه اولاند از اسراییل تنها سه روز پیش از این نشست صورت گرفت.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل، نیز در مراسم استقبال از رئیس‌جمهور فرانسه، اولاند را به دلیل مخالفت با برنامه هسته‌ای ایران «دوست واقعی» اسراییل خواند.

نتانیاهو خاطر نشان کرد: «تا موقعی که مطمئن نشویم ایران تصمیم گرفته است که برنامه ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای خود را تعطیل کند همه تحریم‌ها و تعقیب مطالبات خود را ادامه می‌دهیم.»

اولاند امروز دو‌شنبه در رام‌الله با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، دیدار و گفت‌و‌گو کرد. وی تاکید کرد که به مذاکرات صلح که از ماه ژوئیه سال جاری بار دیگر آغاز شده دل بسته و آماده است هر اقدامی را برای «برقراری صلح در منطقه و تامین امنیت اسراییل» انجام دهد.

رآکتور اراک متوقف نمی شود اما بازدید می شود

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ۱۱ نوامبر خبر داد این کشور و آژانس بین المللی انرژی اتمی به توافق تازه ای دست پیدا کردند. وی این توافق را در نشست خبری مشترک با یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی و پس از امضای بیانیه مشترک اعلام کرد.

صالحی تصریح کرد در جریان سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران، دو طرف به توافق رسیدند تا آژانس بتواند از معدن گچین در بندر‌‌ عباس و راکتور آب سنگین اراک بازدید کند.

این توافق به فاصله کمتر از دور پس از مذاکرات سه روزه ایران و گروه ۵+۱ در ژنو حاصل شد. در مذاکرات ژنو، فرانسه از خود سرسختی نشان داد و هفت کشور مذاکره کننده به یک توافق نهایی نرسیدند.

وی خاطرنشان کرد: «با رویکرد جدید دولت و استفاده از تجارب گذشته ایران و آژانس توانستند با تمهیدات لازم و لحاظ کردن رویکرد جدید به ویژه تاکید رییس جمهوری به تفاهم دو جانبه برسند.»

آمانو نیز در جمع خبرنگاران اعلام کرد، ایران و آژانس به این نقشه راه پایبند خواهند بود تا مشکلات عمده را با همکاری های دو جانبه برطرف کنند.

بیانیه مشترک ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی دارای یک پیوست شش بندی است. معاون رییس جمهوری خاطرنشان کرد: «این بیانیه مشترک بیانگر نقشه راهی است که ارتباط دو جانبه درباره موضوعات باقی مانده را روشن می کند.»

ارائه اطلاعات مربوطه و دسترسی مدیریت‌شده مورد توافق دوجانبه به معدن «گچین» بندرعباس، کارخانه تولید آب سنگین اراک، تمام رآکتورهای تحقیقاتی جدید از جمله فاکتورهایی که به عنوان گام های اولیه برای شفاف‌سازی درباره تاسیسات هسته ای ایران معرفی شدند.

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه در مصاحبه ای با اینتر رادیو فرانسه برنامه ساخت راکتور آب سنگین اراک را از موضوعات کلیدی غرب خوانده بود.