انجمن خراسانیان که در محله بهارستان کابل واقع شده است، یکی از مراکزی است که شب گذشته میزبان یکی از محفل های جشن چهارشنبه سوری کابل بود - شرق پارسی

انجمن خراسانیان که در محله بهارستان کابل واقع شده است، یکی از مراکزی است که شب گذشته میزبان یکی از محفل های جشن چهارشنبه سوری کابل بود – شرق پارسی

بر خلاف چهارشنبه سوری که در اغلب شهرهای ایران همراه با صدای ترقه، انفجارهای صوتی و گاه برخوردهای خشن نیروهای نظامی با جوانان همراه است، شب چهارشنبه سوری کابل، در مراکز و انجمن ها و در محیطی آرام تر برگزار می شود.

انجمن خراسانیان که در محله بهارستان کابل واقع شده است، یکی از مراکزی است که شب گذشته میزبان یکی از محفل های جشن چهارشنبه سوری کابل بود. در این محفل چندین شاعر جوان اما نام آشنای، اساتید جوان معروف ادبیات فارسی در کابل همچون یعقوب یسنا و ستاره های آواز خوانی همچون آرش بارز حضور داشتند.

انجمن خراسانیان که چند ماهی از آغاز به کار آن می گذرد محفلی است که تلاش دارد تا سنت ها و آئین های کهن را پاسداری و شعر و ادب پارسی را گسترش دهد.

بر روی دیوارهای ساختمان این انجمن نیز تصاویری از شاعران نامدار پارسی گو همچون فردوسی، حافظ، سعدی، خیام و رودکی و رابعه بلخی دیده می شود.

در دوران حکومت چهار ساله طالبان در افغانستان برگزاری جشن چهارشنبه سوری به طور رسمی ممنوع شد.

“آثار حکیمی” مدیر انجمن خراسانیان درباره این مراسم به شرق پارسی می گوید: در افغانستان امروز و خراسان دیروز، پاسداری از جشن های فرهنگی تاریخی، مثل نوروز، چهارشنبه سوری، شب یلدا و غیره در همه دوران جشن گرفته می شد و تنها در دوران حکومت طلبان بود که برای زمانی کوتاه قطع شد.

حکیمی به تاریخ نگاهی می اندازد و می گوید که «شاهان و حکم‌روایان این مرزبوم از هر ایل و تبار حتا مغول ها، علیرغم تسلط سیاسی نظامی بر این سرزمین، همه فرهنگ و زبان پارسی را به عنوان یک فرهنگ برتر ارج می گذاشتند. از همین رو است که سلسله شاهان مغولی در هند از پاسداران زبان و فرهنگ پارسی شدند که امروز همه داشته های فرهنگی هند امروز چه از معماری و چه در ادبیات، پایه و جوهر فرهنگ و زبان پارسی را دارند. از در و دیوار تاج محل گرفته تا مناره های قطب الدین، باغ همایون و لعل قلعه در دهلی، همه با شعر پارسی آزین شده است.»

انجمن خراسانیان که در محله بهارستان کابل واقع شده است، یکی از مراکزی است که شب گذشته میزبان یکی از محفل های جشن چهارشنبه سوری کابل بود - شرق پارسی (برای دیدن عکس در سایز بزرگتر روی آن کلیک کنید)

انجمن خراسانیان که در محله بهارستان کابل واقع شده است، یکی از مراکزی است که شب گذشته میزبان یکی از محفل های جشن چهارشنبه سوری کابل بود – شرق پارسی (برای دیدن عکس در سایز بزرگتر روی آن کلیک کنید)

مدیر انجمن خراسانیان درباره دوران حاکمیت طالبان و برگزاری چنین جشن هایی می گوید: «برخورد طالبان با فرهنگ و زبان این سرزمین، به صورت بی سابقه ای دشمنانه بود. تحریم پاسداری از نوروز و مجازات شهروندان به جرم پاسداری دیگر جشن های فرهنگی مثل شب یلدا، چهار شنبه سوری در زمان طالبان، نشان داد که این گروه نسبت به فرهنگ به شدت عناد می ورزند و اوج دگم اندیشی شان را با تخریب مجسمه بوداها و دیگر داشته های فرهنگی، این سرزمین نشان دادند. دشمنی با آموزش زنان، موسیقی، نقاشی، مجسمه سازی و هر پدیده فرهنگی، آیین این گروه بود تا آن جا که حتی تاریخ و تقویم این سرزمین را از تقویم خورشیدی به قمری تغییر دادند.»

پس از سقوط طالبان، فضای سیاسی- فرهنگی در افغانستان نیز شاهد تغییرات گسترده ای شد و فعالیت های فرهنگی و آداب و رسوم کهن دوباره رونقی تازه یافت. پاسداری از جشن های فرهنگی مثل نوروز، شب یلدا و چهارشنبه سوری در میان شهروندان افغانستان رو به گسترش گذاشت و انجمن های تازه ای نیز برای پاسداری و گسترش فرهنگ و رسوم و تاریخ مردم افغانستان ایجاد شد. در این میان انجمن خراسانیان علاوه بر رویدادهای فرهنگی مثل شب یلدا، چهارشنبه سوری، جشن نوروز، به برگزاری جشن های کهن تری همچون مهرگان و سده نیز اهتمام دارد.

حکیمی برگزاری و پاسداری از این جشن ها را موجب افزایش حس صمیمیت، مهربانی و شادمانی در میان شهروندان می داند.

آرش بارز از ستاره های موسیقی افغانستان که در مراسم جشن چهارشنبه سوری حضور پیدا کرده بود نیز به اهمیت شادمانی در جامعه امروز افغانستان تاکید می کند و می گوید: «ما در کشوری زندگی می کنیم که سالها در آتش جنگ بوده است مردم افغانستان بیش از همیشه و شاید بیش از هر جایی نیاز به شادمانی و بهانه هایی برای شاد بودن دارند.»

آرش که خود از کسانی بود که در رونق دادن جشن چهارشنبه سوری در شهر هرات در غرب افغانستان نقش داشته است می گوید که «دو سال پیش در شهر هرات ما تنها هفت نفر بودیم که جشن نوروز را برگزار کردیم اما امسال بیش از هزار نفر در این جشن در شهر هرات شرکت کردند و من تردید ندارم سال آینده هزاران نفر در این جشن حضور پیدا خواهند کرد.»

یعقوب یسنا استاد دانشگاه رشته زبان و ادبیات فارسی نیز که به عنوان یکی از سخنرانان در مراسم چهارشنبه سوری حضور داشت به شرق پارسی می گوید: «من فکر می کنم جشن چهارشنبه سوری، جشن نوروز، جشن مهرگان و جشن یلدا از جشن های است که اکنون اختصاص به مردمان ایرانی دارد؛ برگزاری این جشن ها از یک سو، مردمان ایرانی سه کشور ایران، افغانستان و تاجکیستان را به عنوان یک خلق فرهنگی مطرح می کند و از سوی دیگر برگزاری این جشن ها می تواند پیام باشد از مردمان ایرانی به جهانیان.»

یسنا تاکید می کند که «در ایرانی بودن یا غیر ایرانی بودن امتیازی وجود ندارد اما هر جامعه انسانی با تفاوت فرهنگی شان هم حضور شان در تاریخ برای خود اهمیت پیدا می کند و هم برای جامعه های دیگر. ما با تفاوت های فرهنگی خویش اهمیت تفاوت و وجود داریم و برای یک دیگر مان قابل درک هستیم؛ بنابراین بهتر است فرهنگ خود را پاس بداریم.»