سرعت بالا… و نگرانی نفوذ از طریق «وای فای سنس»

1438266837376072100

سیستم عامل «ویندوز ۱۰» هفته گذشته در بازارهای جهانی عرضه شد و با تقاضای زیادی روبه رو شد، به طوری که بعد از گذشت تنها ۲۴ ساعت از عرضه آن، بر بیش از ۱۴ میلیون دستگاه نصب شد. امری که نشان دهنده شور و شوق کاربران برای امتحان کردن آن و همچنین موفقیت برنامه ریزی «مایکروسافت» برای آزمایش آن از سوی بیشترین تعداد ممکن از کاربران است.

سیستم عامل جدید مزایای بسیار، و عملکرد با سرعت بالایی ارائه می هد، اما نگرانی هایی از تلاش برای نقض حریم خصوصی کاربر نیز وجود دارد، زیرا این سیستم ویژگی «وای فای سنس» را ارائه می دهد که رمز عبور ویژه شبکه های «وای فای» بی سیم را با دیگر کامپیوترها به اشتراک می گذارد و به آن ها اجازه می دهد بدون دانستن رمز عبور به اینترنت دسترسی پیدا کنند. به گونه ای که این روند کاملاً محرمانه انجام می شود، و سیستم عامل کلمه عبور ثبت شده که مخصوص برقراری ارتباط با شبکه های «وای فای» است را کد گزاری کرده و آن را با کامپیوتر های دیگر به اشتراک می گذارد، بدون اینکه کاربران از این کلمه ها آگاهی داشته باشند. البته شرکت امکان متوقف کردن این ویژگی را برای کسانی که مایل به انجام این کار هستند ارائه می دهد.

این سیستم عامل همچنین تبلیغات هدفمند برای هر کاربر را با توجه به اطلاعات مورد استفاده و محل وی فراهم می کند، به طوری که پست الکترونیک کاربر را با هویت جدید ویژه تبلیغات، ربط می دهد. این کار برای شناسایی برنامه های کاربردی و خدماتی است که کاربر از آن ها استفاده می کند، و تمامی این ها برای جذب تبلیغاتی است که به کاربر مرتبط می شوند.

و اما در خصوص دستیار صوتی شخصی «کورتانا»، باید به آن اجازه داده شود اطلاعات زیادی درباره کاربر جمع آوری کند تا آن ها را با هم مرتبط کرده و بهترین نتایج ممکن جستجو برای هر کاربر را به وی ارائه دهد. این اطلاعات شامل موقعیت جغرافیایی، جدول داده های قرارها، پیام های متنی، پست الکترونیک و کسانی که با آن ها در تماس است و غیره می باشد.

لازم به ذکر است که ویژگی دستیار خصوصی، مانند سرویس «سیری» در تلفن های «آیفون» و «گوگل ناو» در «آندروید»، پیش از این در تلفن های همراه وجود داشت و نیازمند جمع آوری داده های مشابهی بود.