عکس های حسن روحانی در دستان هواداران پس از انتخاب او به عنوان رئیس جمهور – عکس از گتی ایمجز

عکس های حسن روحانی در دستان هواداران پس از انتخاب او به عنوان رئیس جمهور – عکس از گتی ایمجز

اگر چه بعضی مقامات ایران با توجه به انتخاب رئیس جمهور جدید تأکید می کنند سیاست خارجی ایران تغییر اساسی نخواهد کرد، اما مقامات و محافل خارجی عموما با برداشتی مثبت و خوش بینانه، انتظار دارند حسن روحانی رئیس جمهور منتخب ایران فضای بازتری را در سیاست خارجی این کشور ایجاد کند.

شاید در واکنش به همین گمانه زنی ها است که عباس عراقچی سخنگوی وزارت خارجه ایران روز سه شنبه گفت “اصول و ارزش های سیاست خارجی ایران تغییرناپذیر است”.

اما این سخن به معنای غیرقابل تغییر بودن نحوه اجرای این سیاست ها نیست.

جالب است که علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران خود در گفتگو با شبکه المیادین که بخش هایی از آنرا خبرگزاری ایسنا منتشر کرده است، از پیام‌های غیرمستقیم آمریکا درخصوص انجام “گفت‌وگوهای برابر با ایران” پرده برداشته و با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران گفته است که “این انتخابات به روابط ایران و غرب انگیزه خواهد داد”.

با بررسی گذرای واکنش مقامات کشورهای غربی و نیز کشورهای منطقه می توان نتیجه گیری کرد اغلب آنها با نگاهی مثبت انتظار دارند در روابطشان با ایران بهبود حاصل شود.

رئیس‌جمهوری روسیه درباره مواضع آتی ایران در عرصه بین‌المللی حسن روحانی را انسانی بسیار باتجربه خواند و ابراز امیدواری کرد که مباحثات همه جانبه با تهران با رئیس‌جمهوری کنونی و رئیس‌جمهوری منتخب ایران ادامه پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری «نووستی»، “ولادیمیر پوتین” رئیس‌جمهوری روسیه روز سه شنبه گفت مواضع ایران در عرصه بین‌المللی بستگی به رهبران کنونی این کشور و بخصوص شخص “حسن روحانی” رئیس‌جمهوری منتخب دارد و روسیه امیدوار است که مباحثات با مقامات تهران در همه زمینه‌ها همچنان ادامه یابد.

به گزارش رویترز، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا هم روز دوشنبه گفته بود انتخاب یک میانه رو در ایران نشانه آنست که ایرانیان درصدد حرکت در مسیری متفاوت هستند.

این واکنش ها با توجه به سابقه طولانی حسن روحانی در سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و نیز مسئول مذاکرات هسته ای با تروییکای اروپایی، به ویژه رنگ و بوی هسته ای می گیرد.

حسن روحانی، رییس جمهور منتخب ایران خود روز دوشنبه در نخستین نشست خبری اش اعلام کرد که ایران قصد دارد مذاکرات با گروه “۱+۵” متشکل از آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه، چین و آلمان را فعال تر کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی روز دوشنبه در واکنش به سؤالی درباره انتخاب حسن روحانی و مذاکرات هسته ای با ایران گفته است: “من همچنان فعالانه از ایران می خواهم با من و نیز گروه “ای ۳+۳” به منظور اعتماد سازی درباره ماهیت برنامه هسته ای این کشور ادامه دهد.”

معاون وزیر امور خارجه روسیه هم گفته مسکو امیدوار است دولت جدید ایران برای ازسرگیری هرچه سریعتر مذاکرات با “گروه ۱+۵” تلاش کند.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری “نووستی” به نقل از سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه که روز سه‌شنبه صحبت می‌کرد، گزارش داد: “امیدواریم ایران به زودی پس از آغاز به کار رییس جمهور منتخب، در مورد دعوت به ادامه مذاکرات واکنش نشان دهد.”

در حالی که روابط ایران و عربستان به عنوان یکی از بزرگترین چالش های سیاست خارجی هر دو کشور تلقی می شود، اخبار و موضع گیری های اخیر اجازه داده است در این زمینه هم خوش بینی پدید آید.

ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی در نامه ای به حسن روحانی بعد از انتخاب او به عنوان رئیس جمهور آینده ایران اظهار داشته است، “از اظهارات اخیر شما درباره تقویت روابط دو کشور ایران و عربستان به عنوان دو کشور دوست تمجید می شود”.

حسن روحانی پیشتر در گفتگو با الشرق الاوسط درباره روابط دولتش با عربستان گفته بود “من در نظر دارم رقابت ناخوشایند بین دو کشور را که اخیرا تشدید شده به احترام متقابل و توافقاتی به نفع دو طرف و نیز همکاری به منظور ارتقای امنیت و برقراری ثبات در منطقه تبدیل کنم.”
روحانی در این مصاحبه گفت: “ایران و عربستان سعودی می توانند به همراه هم نقش مثبتی در برخورد با مسائل منطقه ای مانند امنیت خلیج فارس ایفا کنند. دولت آینده من قصد ندارد در امور داخلی هیچ کشوری مداخله کند و به دیگران هم اجازه نمی دهد در امور ایران دخالت کنند.”

در این میان بعضی تحلیل ها حاکی است مهره چینی مقامات دستگاه دیپلماسی ایران با توجه به رویکردی جدید در حال شکل گیری است.

به نوشته وبسایت تابناک گفته می شود افرادی چون دکتر محمود واعظی معاون پژوهش های سیاست خارجی مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام که قبل از این در وزارت خارجه سمت هایی داشته است، دکتر محمد جواد ظریف، نماینده دائم سابق ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک، دکتر دهقانی فیروزآبادی، رئیس دانشکده علوم سیاسی دانشکده علامه طباطبایی و برخی دیگر از دیپلمات‌های سابق یا کنونی که بعضا در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد از سمت هایشان کنار گذاشته شدند، در ساختار جدید وزارت خارجه ایران نقش ایفا خواهند کرد.