هیئتی از بریتانیا دیماه امسال از تهران دیدار کرد: جک استراو، رئیس گروه دوستی پارلمانی بریتانیا و ایران و وزیر خارجه پیشین این کشور، لرد نورمن لامونت، وزیر پیشین دارایی و عضو مجلس لردها، و نیز جرمی کوربین و بن والاس،

هیئتی از بریتانیا دیماه امسال از تهران دیدار کرد: جک استراو، رئیس گروه دوستی پارلمانی بریتانیا و ایران و وزیر خارجه پیشین این کشور، لرد نورمن لامونت، وزیر پیشین دارایی و عضو مجلس لردها، و نیز جرمی کوربین و بن والاس،

روابط تجاری ایران و بریتانیا سابقه ای طولانی دارد. سالهاست که ایران با بریتانیا روابط تجاری نزدیکی دارد و شاید بتوان گفت سابقه نخستین روابط تجاری میان دو کشور به دوره قاجاریه باز می گردد. در همین حال، در سال های پس از انقلاب ۱۳۵۷ در ایران روابط تجاری دو کشور فراز و نشیب های زیادی داشته که اغلب متاثر از فضای سیاسی بوده است.

هشتم آذر ۱۳۹۰ نقطه عطفی در تنش بین دو کشور در چند سال اخیر بود. در این روز سفارت بریتانیا در تهران مورد حمله معترضان قرار گرفت، پرچم بریتانیا پایین کشیده شد و تعدادی از معترضان وارد سفارت شدند.

در پی این حادثه تنش میان دو کشور بالا گرفت به طور که سفیر ایران از بریتانیا اخراج شد و سفیر بریتانیا نیز تهران را ترک کرد و از آن پس عمان حافظ منافع ایران در بریتانیا و سوئد حافظ منافع بریتانیا در تهران شد.

در یک ماه گذشته ارتباط ایران و بریتانیا رنگ و بویی دیگر پیدا کرد. به طوری که جک استراو به همراه یک هیئت بلند پایه به ایران سفر کرد و با برخی از مسئولان سیاسی و حتی تجاری دیدارهایی انجام داد. یکی از این دیدارها با غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی بود که طی آن استراو خواستار لغو سریع تر تحریمها علیه ایران شد تا روابط میان دو کشور به حالت قبل باز گردد.

روابط سیاسی ایران و بریتانیا اگرچه طی چند وقت اخیر از سطح بسیار پایینی برخوردار بوده اما تازه‌ ترین آمار گمرک ایران نشان دهنده این است که سطح تجارت غیرنفتی ایران و بریتانیا در ماه ‌های گذشته در ۹ ماهه نخست سال ۱۳۹۲ رشد های سه تا چهار رقمی را به خود دیده است.

در ۹ ماهه سال ۱۳۹۲، ایران بیش از ۱ میلیون تن انواع کالا به ارزش تقریبی ۵۹۱ میلیون دلار از انگلستان وارد کرد. سهم انگلستان از کل واردات کشور در این مدت نیز از نظر وزنی به ۵،۵ درصد و از نظر ارزشی به کمتر از ۲ درصد رسید.

البته انگلستان بزرگترین شریک تجاری ایران در حوزه واردات در اروپا طی ماهه امسال نبود و کشورهای سوئیس، آلمان، هلند و ایتالیا بالاتر از این کشور قرار گرفتند.

اما در حوزه صادرات غیرنفتی ایران آمار گمرک ایران حاکی از آن است که طی ۹ ماهه سال ۱۳۹۲ صادرات ایران به انگلستان از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۱۰۵۱ و ۲۰۸ درصد رشد داشته است. در این مدت ایران بیش از ۷۴ هزار تن انواع کالا به ارزش تقریبی ۷۱ میلیون دلار به انگلستان صادر کرد.

انگلستان در بین بازارهای صادراتی ایران در این مدت رتبه ۲۷ را به خود اختصاص داد. اگرچه از نظر نرخ رشد صادرات جایگاه اول را در بین شرکای صادراتی ایران طی ۹ ماهه ۱۳۹۲ بدست آورد.

اگرچه بر این نکته باید اذعان کرد که بریتانیا بزرگترین شریک تجاری ایران در حوزه واردات از اروپا طی ۹ ماهه امسال نبود و کشورهای سوئیس، آلمان، هلند و ایتالیا بالاتر از این کشور قرار گرفتند.

روند تجاری ایران و بریتانیا اگرچه از لحاظ سیاسی بسیار اهمیت دارد اما علی نقی خاموشی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و بریتانیا معتقد است که سیاست تجاری ایران باید به حالت قبل باز گردد.

خاموشی درباره شتاب تجاری بین دو کشور به شرق پارسی گفت : “هم اکنون فضای خوبی در عرصه واردات فراهم شده به طوری مشکلات گمرکی و تبادلات ارزی برطرف شده به طوری که این تبادلات از افزایش خوبی برخوردار شده است”.

وی با اشاره به این نکته که قولهای خوبی در جهت رفع مشکلات داده شده که امیدوارم هرچه سریعتر این وضعیت به حالت قبل برگردد گفت: “من سخنرانی آقای روحانی برای جذب سرمایه گذاران به ایران را بسیار مهم می دانم اما معتقدم که سطح معاملات تجاری ایران و بریتانیا هم بسیار مهم است چرا که ما اغلب کالاهای اختصاصی در حوزه صنایع و امور فنی را از بریتانیا وارد می کردیم که این به نوبه خود اهمیت ویژه ای دارد”.

خاموشی بر این باور است که با روندی که در چند وقت اخیر آغاز شده آینده تجارت ایران و بریتانیا روشن است.

از سوی دیگر، امیر هوشنگ امینی، نایب رئیس اول اتاق بازرگانی ایران و بریتانیا، درباره مشکلات پیشی آمده در چند سال اخیر در حوزه تجارت ایران و بریتانیا به شرق پارسی گفت: “واردات کالا و نقل و انتقال پول در چند سال اخیر با مشکلات زیادی رو به رو بود به طوری که کالاهای سرمایه ای، مصرفی و واسطه ای بسیار گران تمام شد و بر اساس آمار گمرک ایران، پیش از این تحریمها ۶۰۰ میلیون پوند کالا وارد ایران کردیم که بعدا این ارقام به بیش از یک میلیارد پوند رسید.

وی با اشاره یه اینکه در این زمینه آمار دقیقی وجود ندارد، گفت: “اگرچه در این مدت کالاها وارد ایران می شد اما به قیمت بسیار گران و غیر معقول. بنابراین هزینه تولید نیز بیش از اندازه افزایش یافت و اقتصاد ایران با بحران و صدمات جدی مواجه شد.”