نیروهای تیپ زرهی 65 یا «کلاه سبزها» که منابع ایرانی مشارکت آن ها در «مأموریت مشاوره ای» در نبردهای سوریه را تأکید کردند – عکس از پایگاه ایرانی مشرق

نیروهای تیپ زرهی ۶۵ یا «کلاه سبزها» که منابع ایرانی مشارکت آن ها در «مأموریت مشاوره ای» در نبردهای سوریه را تأکید کردند – عکس از پایگاه ایرانی مشرق

ژنرال علی آراسته، معاون هماهنگی نیروهای زمینی ایران اعلام کرد کشورش «نیروهای ویژه تیپ زرهی ۶۵ و دیگر یگان ها را به عنوان مشاور به سوریه می فرستد»، و افزود ایران ممکن است تصمیم بگیرد در هر زمانی از نیروهای ویژه و تک تیراندازها و نیروهای مسلح به عنوان مشاور نظامی در عراق و سوریه استفاده کند. چرا ایران الأن و به صورت «علنی» دخالت در سوریه را اعلام می کند؟.

کاملاً شناخته شده است که تهران مزدوران و شبه نظامیانی دارد از جمله تروریست های حزب الله و نیروهایی از یگان های سپاه پاسداران، که در سوریه برای یاری بشار اسد جنایتکار می جنگند، اما ایران همیشه این موضوع را تکذیب می کرد. ایران از چشم پوشی شگفت انگیز، و حتی شرم آور رسانه های غربی در مورد نقش خود در سوریه بهره مند می شود. تهران همچنین از چشم پوشی غیر طبیعی دولت اوباما در خصوص نقش خود در حمایت از جنایتکار دمشق، و پیش از آن حامیان خود در عراق، بهره مند است.  بنابراین چرا ایران در زمان کنونی ارسال نیروهایی به سوریه را اعلام می کند؟ گمان می کنم سه دلیل برای این کار وجود داشته باشد، که عمده آن ها تبلیغاتی، و برجسته ترین آن ها شرط بندی بر ضعف خود اوباما باشد.

دلیل اول، اعلام خروج روسیه از سوریه ، چه واقعی باشد و چه حیله باشد، اما اعلام روسیه به معنای برداشتن پوشش از روی اسد است، و ایران سعی دارد بگوید که او جانشینی برای حمایت از جنایتکار دمشق است، و این پیام نه تنها برای اسد، بلکه برای تمامی حامیان ایران در منطقه است. دلیل دوم، توافق لو رفته اخیر روسیه – آمریکا بر ضرورت کنار رفتن اسد است که بر خلاف تمامی تکذیب ها، کاملاً روشن است که ایران به مواضع روسیه – آمریکا اعتماد ندارد، و تهران آگاه است که توافق مسکو – واشنگتن بر خلاف خواسته آن ها خواهد بود، زیرا منافع بزرگ تر است، و ایران و عوامل آن، چیزی جز مهره های شطرنج نیستند. در این جا شایان ذکر است به بیانیه صادر شده از روحانیون علوی اشاره کرد که در آن فاصله گرفتن از اسد را اعلام می کنند و این بدین معناست که دایره پیرامون جنایتکار دمشق، آنچه پشت پرده در حال بافته شدن است را احساس کرده اند، و به طور یقین ایران اولین کسی خواهد بود که این را احساس می کند، زیرا خیانت بازی تهران است، و خائن هزار خنجر از راه دور به خیانتکار می زند.

سومین دلیل اعلام ایران مبنی بر ارسال نیروی ویژه به سوریه، فاش شدن این موضوع است که دولت اوباما طرحی برای افزایش چشمگیر تعداد نیروهای ویژه آمریکایی در نظر دارد که به سوریه ارسال شدند. علاوه بر این به نظر می رسد دولت آمریکا به دستاوردهایی که به تازگی در برابر «داعش» به دست آمده است سرعت بخشد، به خصوص پس از آن که آمریکایی ها سخنگوی «جبهه النصره» را کشتند، که این نشان می دهد مسکو و واشنگتن با گام های سریعی در حال پاکسازی صحنه از رهبران تروریستی هستند، و در نتیجه گام بعدی انتقال سیاسی خواهد بود، و دعوت روز دوشنبه روس ها از مذاکره کنندگان اسد به ضرورت «انعطاف پذیری»، تأکیدی بر این امر است!

تمامی این ها ایران را مجبور می کند تا دخالت در سوریه را اعلام کند، تا حضور خود را به روس ها گوشزد کنند، و اوباما را که به تردید داشتن مشهور است مجبور به بازنگری در محاسبات خود کنند، و البته مهم ترین آن این است که ایران می خواهد به عوامل خود در منطقه بگوید، آن ها را رها نمی کند.

این مطالعه ای بود بر اعلام علنی ایران مبنی بر مداخله در سوریه، و آینده مملو از شگفتی خواهد بود!