عکس از خبرگزاری فرانسه

عکس از خبرگزاری فرانسه

در حالی که دولت ایران با مشکلات متعدد اقتصادی دست و پنجه نرم می کند و از جمله در اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها با چالش های بزرگی روبرو است، نهادهای سیاسی و دولتی ایران یکدیگر را در این زمینه مقصر می شمرند.

این در حالی است که در کنار چالش های موجود در اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها در ایران، بعضی ناظران پیش بینی می کنند تورم در این کشور بار دیگر به مرز ۴۰ درصد برسد.

در این میان یکی از نمایندگان مجلس ایران گفته است: دولت به دلیل روشی که در پیش گرفته بود در کاهش یارانه بگیران موفق نشد اما قصد دارد این عدم موفقیت خود را به گردن صدا و سیما بیاندازد.

به گزارش خبرگزاری مهر، روح الله عباسپور روز سه شنبه طی تذکر شفاهی از روش دولت در کشف اختیاری یارانه بگیران انتقاد کرد و گفت: دولت با روشی که در کاهش یارانه بگیران به کار گرفت برای تحقق هدف اصلی خود موفق نشد اما به دنبال این است که عدم موفقیت را به گردن صدا و سیما بیاندازد.

از سوی دیگر معاون اجرایی رئیس‌ جمهور ایران با اشاره به اینکه روزانه به طور میانگین ۲ تا ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار برای دریافت یارانه ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: بخش اندکی از ثبت‌نام کنندگان بودند که درآمد خود را بالای ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کردند و آمار به دست آمده از میزان انصرافی ها خوشایند نیست.

رضا تقی زاده کارشناس اقتصادی مقیم بریتانیا در این باره به شرق پارسی گفت: آنچه اکنون در ایران شاهد آن هستیم تورم همراه با رکود است به طوری که تولید ملی در همه بخش های صنعت، خدمات و کشاورزی دچار رکود شده است.

وی افزود: «به نظر می رسد دولت ایران امکانات مالی کافی برای تزریق به بخش صنعت و تقویت تولید را ندارد و این در حالی است که دیگر بخش های جامعه به ویژه بخش مسکن در انتظار برنامه های دولت در این زمینه نشسته اند.»

آقای تقی زاده گفت: «در این شرایط رکود، دولت خود را ناگزیر دیده از اجرای بخش دوم هدفمند کردن یارانه ها که در نهایت به علت افزایش پول در گردش موجب تورم می شود و انعکاس آن هم در کاهش نرخ برابری پول ایران دیده می شود.»

به گفته این کارشناس اقتصادی، تنها در یک هفته اخیر، ریال بیش از ۱۱ درصد قدرت خریدش را در مقایسه با ارزهای خارجی از دست داده و این یعنی همان وضعیت سال آخر دولت احمدی نژاد از سر گرفته شده است و بار دیگر مسابقه ای بین تورم رکودی اقتصاد و کاهش ارزش پول ملی به وجود آمده است.

اسدالله عسگراولادی یکی از تجار شاخص ایران و از اعضای اتاق بازرگانی این کشور روز دوشنبه در گفتگو با خبرگزاری مهر، با اشاره به بالارفتن روزانه نرخ ارز در بازار گفته است: همزمانی این رویداد با تصمیم دولت برای اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها به طور قطع، مشکلات اقتصادی و رکود را بیشتر خواهد کرد.

وی افزود: اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها در شرایط فعلی تورم ‌زا است و دولت باید اجرای آن را برای یکسال به تعویق اندازد.

عسگراولادی گفت: چنانچه دولت به سبقه اجرای فاز اول قانون هدفمندی یارانه ها همزمان با نوسانات ارز رجوع کند، به طور قطع به این باور خواهد رسید که اجرای قانون تورم بالای ۴۰ درصد را رقم خواهد زد.

دکتر جمشید پژویان، استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز درمورد انصراف اندک مردم از یارانه ها به شرق پارسی گفت: «من بارها تاکید کردم که یارانه حق مردم نیست. یارانه در چرخه تولید معنا پیدا می کند با این شیوه ای که دولت در پیش گرفته و فاز دوم هدفمندی هم با این شکل بخواهد اجرا شود ما مشکلات عدیده ای خواهیم داشت.»

وی افزود: «تا جایی که خبردار شدم و خبرها هم حاکی از این است که فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد از مردم انصراف داده ‌اند. بالاخره ۱۵ درصد هم انصراف دهند برای دولت مبلغی است. مابقی را دولت به مرور حذف کند. یارانه که نباید مادام العمر پرداخت شود».

به گفته دکتر پژویان، «دولت باید هر چه سریعتر تولید را اصلاح کند و هزینه‌ های تولید بابت انرژی کاهش دهد و یارانه را حذف کند».

در این شرایط و در حالی که بورس ایران نیز شرایط دشواری را می گذراند، علی طیب نیا وزیر اقتصاد ایران در دیداری اضطراری با روسای بانک های مهم این کشور خواستار حمایت از بازار سرمایه شده است.

به گزارش خبرگزاری ها، در نشست اضطراری وزیر اقتصادی ایران با مدیران عامل بانک ها که برای حمایت از بازار سرمایه روز شنبه برگزار شد، قرار شد بانک ها نقدینگی های جدیدی را در چند گام به بورس ایران تزریق کنند.

ظاهرا دولت ایران قصد دارد مبلغ قابل توجه ۴ هزار میلیارد تومان را از طریق بانک های عمده این کشور به بورس تزریق کند.