نشست جهانی با حضور ۵۰۰ روزنامه نگار و کارشناس رسانه در تونس برگزار شد
تونس – عبد الفتاح فرج
کارشناسان رسانه و روزنامه نگاران موسسات رسانه ای جهانی در اولین اجلاس جهانی رسانه در تونس بر لزوم رعایت دقت و واقع گرایی و استفاده از چندین منبع برای اطمینان از درستی اخبار و اطلاعات و نیز تمرکز بر مسائل معیشتی و اجتماعی که روی زندگی روزمره خوانندگان دست می گذارند تاکید کردند.
دیدارها و جلسات گفتگو بین شرکت کنندگان در این نشست برگزار می شود. اجلاس جهانی رسانه روز جمعه (۱۶ نوامبر) زیر نظر اتحادیه اروپا و انجمن فرانسوی مطبوعات و شهروندی و گزارشگران بدون مرز و آژانس حمایت از مطبوعات در فرانسه تشکیل آغاز به کار کرد.
بیش از ۵۰۰ کارشناس رسانه و روزنامه نگار از ۳۰ کشور عربی و خارجی مثل الجزایر و مراکش و مصر و یمن و لبنان و اردن و سنگال و فرانسه و انگلیس و بلژیک در این اجلاس به منظور بررسی مفهوم مطبوعات مفید شرکت کردند.
مهدی الجلاصی عضو اتحادیه خبرنگاران تونس در این اجلاس گفت «اغلب روزنامه نگاران عرب در شرایط کنونی با مشکلات بزرگی برای دسترسی به اطلاعات درست روبرو هستند چرا که بسیاری از مخاطبان رسانه ها با نادیده گرفتن رسانه های مفید به سمت اخبار دروغین کشیده شده اند. فرهنگ شایعه و اخبار دروغین گسترش یافته که تهدیدی برای آینده دموکراسی به شمار می رود. بررسی و ایجاد راهکار برای این مشکلات اهمیت فراوانی دارد. روزنامه نگاران و خبرنگاران باید به دنبال ایجاد راه های مناسب برای انجام اصلاحات بنیادین در ساختار چارچوب قانونگذاری باشند تا دستاوردهای رسانه ای و آزادی بیان از بین نرود.»
الجلاصی در ادامه گفتگو با الشرق الاوسط یادآور شد «آزادی مطبوعات و تعددگرایی حزبی در تونس ناشی از سیستم دموکراتیک نوپا در این کشور است. سطح آزادی مطبوعات در تونس بهتر از دیگر کشورهای عربی است اما با این حال، ما هنوز گرفتار روزنامه ها و شبکه های ماهواره ای حزبی برای ترویج دیدگاه های سیاسی به خصوص هستیم. در این رسانه ها، واقع گرایی و فعالیت حرفه ای مورد توجه قرار نمی گیرند.»
او افزود «سقف آزادی در تونس بسیار بلند است اما صاحبان مطبوعات و سایت ها و شبکه های ماهواره ای معروف در تونس بازرگانانی هستند که دستی در سیاست و احزاب این کشور دارند. روزنامه نگاران و خبرنگاران تونسی باید حرفه ای تر و واقع گرایانه تر کار کنند تا بتوان به خواست مخاطبان برای دسترسی به اطلاعات مفید پاسخ داد. البته منظورم در اینجا، نگاه بی طرفانه نیست چرا که رسانه ها و مطبوعات در دنیای امروز حرفه ای کار می کنند و اصولا رسانه بی طرف وجود ندارد.»
جروم بوویه بنیانگذار این اجلاس به الشرق الاوسط گفت «گزارش های مطبوعاتی و رعایت دقت و شفاف سازی و عدم ابهام در انتقال و انتشار اطلاعات و دوری از بزرگ نمایی وقایع محور عمده گفتگوها در این نشست است. رعایت این مسائل بستر ساز شکل گیری فرآیند دموکراتیک با مشارکت موثر در امور رسانه ای و روشنگری شهروندان و افکار عمومی است. در این نشست بر اهمیت اخلاق محوری و ارزش گرایی در کار رسانه ای و روزنامه نگاری در کنار رویکرد حرفه ای و آزادی بیان و خط مشی صادقانه و بررسی بی پرده مشکلات در زندگی روزمره مردم تاکید شد.»