فروپاشی مذاکرات تشکیل دولتی ائتلافی… اوغلو تمام گزینه ها را تمام می کند

 مسلحانی از حزب کارگران کردستان در یکی از خیابان های شهرک سیلوان در نزدیکی شهر کرد نشین دیار بکر در جنوب شرقی ترکیه – عکس از رویترز

مسلحانی از حزب کارگران کردستان در یکی از خیابان های شهرک سیلوان در نزدیکی شهر کرد نشین دیار بکر در جنوب شرقی ترکیه – عکس از رویترز

جوش و خروش بی سابقه ای در مناطق کرد نشین در جنوب شرقی ترکیه حکمفرماست. به طوری که وضعیت در آن جا رو به وخامت است تا جایی که به خراب کردن پل ها و جدا کردن برخی از شهرها به طور کامل از ترکیه می رسد تا «منطقه خود مختار» اعلام شود.

در همین راستا، پس از آن که عناصر «پ. ک. ک» مرکز شهرستان وارتوا در جنوب شرقی ترکیه را به کنتزل در آوردند، و در تمامی ورودی های شهر خندق حفر کرده و آن ها را با مواد منفجره پر کردند، مقامات ترکیه در تمامی نقاط این شهر وضعیت اضطراری و منع آمد و شد اعلام کردند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه طی اظهاراتی در مراسم تشییع جنازه یک افسر ترک در ایالت ترابزون، تأکید کرد که «دولت ترکیه اجازه تقسیم کشور را نمی دهد و به کسی فرصت انجام این کار را نمی دهد، و هیچ جایگزینی برای پرچم ترکیه نمی پذیرد، و ملت یکپارچه اجازه نمی دهد که کسی به دنبال تقسیم آن باشد».

از سوی دیگر، مذاکرات تشکیل ائتلاف دولتی بین دو حزب عدالت و توسعه، که اردوغان ریاست آن را به عهده دارد، و جنبش متحد قومی با شکست مواجه شد. احمد داود اوغلو نخست وزیر ترکیه روز گذشته گفت که تمامی گزینه ها برای تشکیل دولت ائتلافی را تمام کرده است و این امر کشور را در برابر اجرای انتخابات زود هنگام قرار می دهد.

در همین حال احتمال انجام انتخابات زود هنگام باعث آشفتگی بازار شد، به طوری که لیره ترکیه با ثبت یک رکورد کاهش قیمت جدید، ۱٫۱۶ درصد از ارزش خود مقابل دلار را از دست داد تا به ۲٫۸۶۵ لیره در برابر یک دلار برسد. ارزش لیره ترکیه از آغاز امسال به میزان تقریباً ۱۷ درصد در مقابل دلار و یورو کاهش یافت، و بورس استانبول نیز ۲۰ درصد از سهام خود را از دست داد.