مذاکرات 5+1 در ژنو- عکس از آژانس عکس اروپا

مذاکرات ۵+۱ در ژنو- عکس از آژانس عکس اروپا

خبرها حاکی از آن است که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا و وزرای امور خارجه بریتانیا و فرانسه در سفری از پیش برنامه ریزی نشده، به دومین روز مذاکرات ژنو۵+۱ پیوستند.

جان کری که در میانه های تازه ترین سفر خود به خاورمیانه بود، برنامه خود را تغییر داد و برای کم کردن اختلاف بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی، امروز جمعه ۸ نوامبر، به کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و گروه مذاکره کننده ۵+۱ در ژنو پیوست.

محمد جواد ظریف پیش از این نیز ابراز امیدواری کرده بود که مذاکرات در روز جمعه به نتیجه خواهد رسید.

همچنین گزارش ها حاکی از آن است که لوران فابیوس وزیر امورخارجه فرانسه، ویلیام هیگ وزیر امور خارجه بریتانیا وگیدو وستروله وزیر امور خارجه آلمان در سفری از پیش برنامه ریزی نشده برای حضور در دومین روز از مذاکرات ۵+۱به ژنو سفر کردند.

خبرگزاری رسمی دولت ایران «ایرنا» در گزارشی بعد از ورود وزیر امور خارجه فرانسه به ژنو نوشت که لوران فابیوس در هتل «اینتر کنتیننتال» محل اقامت وزیر امور خارجه ایران و تیم مذاکره کننده ارشد هسته ای این کشور، حضور یافت.

این خبرگزاری در گزارشی دیگر به نقل از یک منبع آگاه همراه با تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در ژنو نوشت: «قرار است جان کری و دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و خانم اشتون دیدار سه جانبه ای با یکدیگر داشته باشند.»

این منبع آگاه احتمال دیدار دو جانبه ظریف و کری را رد نکرد و افزود: «ممکن است چنین دیداری نیز صورت بگیرد.»

در حالی که آمریکا و کشورهای اروپایی نسبت به مذاکرات ۵+۱ ژنو خوش بین هستند، به نظر می رسد، اسراییل از این روند بسیار ناخشنود است.

نیتانیاهو نخست وزیر اسراییل توافق بر سر مسئله هسته ای ایران را «خیلی بد» دانست و اعلام کرد که اسراییل از این توافق پشتیبانی نمی کند.

همچنین نیتانیاهو در توییتر خود نوشت: «اگر اخباری که از ژنو می رسد درست باشد، ایران به معامله قرن دست یافته است و ایرانی ها در حال حاضر بسیار خرسند هستند و باید هم باشند. آن ها هیچ چیز ندادند و همه چیز گرفتند.»

آمریکا، فرانسه، بریتانیا، چین و روسیه، ۵ عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل، همراه با آلمان در گروه ١+۵ عضویت دارند.

روز پنجشنبه، ۷ نوامبر، نخستین روز از مذاکرات ایران و ١+۵ با حضور محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی و کاترین اشتون در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو آغاز شد و با شرکت هیات‌های نمایندگی ایران و کشورهای عضو گروه ١+۵، به ریاست معاونان یا مقامات ارشد وزارت خارجه آنها، ادامه یافت.