مانند ورزش پرش از مانع، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، منطقه را برای گذشتن از موانع و گردنه‌های رو به افزایش، چرخید و نگاهش به هدف آخرینش که رویارویی ایران است، بود. گردنه‌هایی همچون کردها، ترک‌ها و سوری‌ها (دولت و گروه‌ها)، اسرائیلی‌ها، سعودی‌های و قطری‌ها؛ و پیش از آنکه فهرست را تمام کند، رفت.
چگونه ممکن است ایران را محاصره کرد در حالی که این کشور سنگ زیرین سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا است، بدون آنکه آن را از سوریه بیرون بکشی و نفوذش را در عراق و شاخه و شانه کشیدنش در لبنان را کم کنی و نیروی هوایی اسرائیل را برای فشار بر آن به کار ببری و مانع ترکیه بشوی تا درهایش را به روی آن باز نکند و بر دست قطر وقتی برای کمک به آن دراز می‌شود فشار ندهی و سعودی را قانع کنی تولید نفتش را افزایش دهد تا در نبود نفت ایران جهان را بی‌نیاز سازد؟
این مأموریت وزیر پمپئو است و الحق او علیرغم تناقض‌ها و اعتراض‌ها و حتی تغییر تصمیمات مهم در کاخ سفید، بسیار خوب قدم برداشت. پمپئو طرحی بزرگ در شرایطی بسیار سخت را به سرانجام رساند و این همان چیزی است که مایه خشم تهران شده. آنچه بر خشم آن می‌افزاید، همایش بزرگی است که پمپئو خواستار برگزاری آن در اواسط ماه آینده در لهستان شده‌است. هدف این نشست ایجاد ائتلافی بین‌المللی و بسیار بزرگ علیه ایران و فشار بر آن با مشارکت هفتاد کشور است. دولت ایران مطمئن بود که تلاش‌های آمریکا سرانجامی جز شکست ندارند چرا که شرکای واشنگتن تقریباً برای بازگرداندن تحریم‌ها به آن نپیوستند و رئیس‌جمهوری ایران حسن روحانی به این باور رسید که واشنگتن در مواجهه با ایران تنها و منزوی شده‌است.
تلاش‌های پمپئو برای مقدمه چینی علیه ایران، نزدیک است که به مرحله بی‌سابقه‌ای برسد و ایران باید نگران باشد. دولت‌های اروپایی خود را در موقعیتی بسیار دشوار می‌بینند؛ طی دو ماه گذشته جزئیات بیشتری از عملیات کشتن دو مخالف توسط ایران و حمله در شرف وقوع سیستم اطلاعاتی این کشور علیه مخالفان خود در فرانسه ناکام ماند که اگر موفق می‌شد موجب کشتار بزرگی می‌شد، روشن شد. نظام در تهران هنوز تغییری نکرده، هنوز نظامی شرور و نه تنها برای سعودی‌ها و بحرینی‌ها و یمنی‌ها و سوری‌ها، بلکه برای همه جهان خطرناک است.
بر این اساس، احتمال زیادی برای موفقیت نشست لهستان وجود دارد؛ نشستی ویژه بحث و بررسی چگونگی رویارویی با تهران. حوادث اخیر اروپا، سوریه، عراق و یمن دیدگاه بسیاری را تغییر داد و مایه کاهش مدافعان ایران شد.
تهدید پیش روی وزیر پمپئو این است که او می‌خواهد از شش کشور شورای همکاری به اضافه مصر و اردن، ائتلافی قوی علیه ایران ایجاد کند. در همین حال هم قصد دارد فضای مسموم منطقه را تلطیف کند. این کار تقریباً محال است. به همین دلیل باید به شکل دیگری به آن نگاه کند؛ رویاروی دو جانبه یا گروهی دیگری.