تل‌آویو: نظیر مجلی
اسرائیل علیرغم کارشکنی‌های خود در پیمان اسلو و افزایش تعداد ساکنین خود از سال ۱۹۹۲ (پیش از این پیمان) از ۱۰۰ هزار نفر به ۴۰۰ هزار نفر، بیست و پنجمین سالگرد این پیمان را جشن می‌گیرد.
به گزارش الشرق الاوسط، اسرائیل عنوان کرده است که این پیمان به ضرر منافعش بوده و خواستار لغو آن شده است.
اسرائیل همچنان از سیاست جناح راست خود شاکی بوده و اعتقاد دارد که اگر وضع به همین منوال پیش برود یهودی‌ها در کشور خود تبدیل به اقلیت می‌شوند. همچنین بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل را متهم به بی تفاوتی می‌کند.
نتانیاهو در جلسه دیروز پارلمان در مورد جشن ۲۵ سالگی این پیمان اشاره‌ای نکرده و فقط به استقبال از تصمیم آمریکا اکتفا کرد که دستور داده است دفاتر سازمان آزادی بخش فلسطین در واشنگتن بسته شوند. این در حالی است که اسرائیل به موجب این پیمان برای اولین بار، وجود این سازمان را قبول کرد.
اما شورای شهرک‌های اسرائیل در کرانه غربی این مناسبت را فراموش نکرده و به مناسبت آن بیانیه‌ای صادر کرده است.
این شورا عنوان کرده که این پیمان با اختلاف درصد کمی از آراء تصویب شده و آن را عامل ایجاد شکاف در میان اسرائیلی‌ها می‌داند.
در این بیانیه پیمان اسلو بدترین پیمان تاریخ اسرائیل عنوان شده که عرب‌ها از آن در جهت صلح استفاده نکردند بلکه آن را برای پیش بردن اهداف خود در نابودی اسرائیل به کار برده و عملیات تروریستی خود را در سایه آن چندین برابر کردند.
عاموس هرئیل نویسنده نظامی در روزنامه «هاآرتص» نوشته است که پیمان اسلو برای اسرائیل امنیت به وجود نیاورد. بلکه سلسله‌ای از حوادث تروریستی را در پی داشت که یکی از آنها عملیات تروریستی باروخ گلدشتاین در مسجد ابراهیم شهر الخلیل و موجی از عملیات انتحاری حماس بود.
وی می‌نویسد از زمان امضای پیمان صلح در کاخ سفید تاکنون هزار و ۵۰۰ اسرائیلی و بیش از ۷ میلیون فلسطینی کشته شدند. بدین‌گونه اعتماد دو طرف سلب شده و بعید به نظر می‌رسد برای رسیدن به توافق مذاکره دیگری صورت بگیرد.
وی افزود در واقع هر چقدر این حوادث تروریستی بیشتر شود مهر تاییدی است تا اسرائیلی‌ها از این مناطق خارج شوند.
وی همچینین عنوان می‌کند که اسرائیل در شکست پیمان اسلو دست داشته است. هنگامی‌که همه چیز خوب پیش می‌رفت از این فرصت برای رسیدن به توافق با فلسطینی‌ها استفاده نکرد بلکه فقطه به رد کردن مرزهای سبز خود با فلسطین ادامه داده و کسانی که اکنون در آن سوی مرز زندگی می‌کنند از وضعیت امنیتی خوبی برخوردار نیستند.
وی همچنین می‌گوید شاید هدف نتانیاهو شروع جنگی دیپلماسی علیه فلسطینی‌ها برای پایان دادن به آرزوهای آنهاست.
اوری لوبرانی مدیرکل سابق وزارت خارجه اسرائیل که در این پیمان یکی از مذاکره کننده‌های اصلی بود نظری دیگر دارد. وی این پیمان را یک اتفاق تاریخی بزرگ می‌داند.
او معتقد است که چون این پیمان باعث تحولی سیاسی و ایدئولوژیک شد و همچنین با عقیده حزب راست اسرائیل که بر جنگ‌های دائمی استوار است همخوانی نداشت، بنابراین با آن مخالف هستند.
او همچنین می‌گوید که جناح راست اعتقاد به حفظ تمامیت ارضی اسرائیل دارد که شامل کرانه‌های شرقی اردن نیز هست. او برای عرب‌ها ارزشی قائل نیست این در حالی است که ما سرزمین را با عرب‌ها تقسیم کردیم.
وی می‌افزاید این جناح از اینکه اشغالگر باشد شرم ندارد بنابراین ما تصمیم گرفتیم که به این وضعیت پایان دهیم.