عربستان «اعلامیه قانون اساسی» را کودتا می نامد… مطالباتی اروپایی برای رفع حصر خانگی هادی و بحاح

1423506007525550000_0

یک منبع حزب اللقاء المشترک یمن به «الشرق الأوسط» فاش کرد که جمال بنعمر فرستاده سازمان ملل به یمن، امروز به طرف های گفتگو کننده تحت نظارت سازمان ملل متحد، برای رسیدن به راه حل سیاسی، پیش نویس توافق جدیدی ارائه خواهد کرد. این منبع اشاره کرد اطلاعات به دست آمده نشان از بحث درباره تشکیل مجدد مجلس شورا، هیئت دوم قانون گذاری در پارلمان دارد.

این تحولات پس از شکست گفتگوهای سیاسی برای حل بحران یمن در پی کنترل قدرت توسط حوثی ها به وجود آمد. این گفتگوها که روز گذشته با نظارت بنعمر از سر گرفته شده بود، پس از کناره گیری برخی از شرکت کنندگان از نمایندگان احزاب، با شکست مواجه شد.

در همین راستا، ارتش یمن و حوثی ها حمله مشترکی بر علیه مناطقی در استان البیضا در مرکز کشور، انجام دادند و پس از عقب نشینی قبایل تحت حمایت «القاعده» از آنجا، کنترل این مناطق را به دست گرفتند.

از سوی دیگر، شورای وزیران عربستان، که به ریاست ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور تشکیل جلسه داده بود، با ابراز تأسف از رویدادهای یمن، تأکید کرد که اعلامیه موسوم به «قانون اساسی» که از سوی حوثی ها صادر شده است، «کودتا» بر علیه مشروعیت شمرده می شود، زیرا با تصمیم های بین المللی در خصوص یمن مخالفت دارد و با ابتکار شورای همکاری خلیج نیز منافات دارد.

اتحادیه اروپا نیز به نوبه خود ، خواستار لغو حبس خانگی تحمیل شده بر عبدربه منصور هادی رئیس جمهور یمن و خالد بحاح نخست وزیر این کشور، از سوی حوثی ها شد.