فرماندار شبوه به «الشرق الأوسط»: حوثی ها و القاعده برای سقوط استان تلاش می کنند

دود متصاعد شده از یک پایگاه نظامی حوثی ها بر اثر اثابت خمپاره طی درگیری بین شورشیان و مبارزان کمیته های مقاومت مردمی در تعز – عکس از رویترز

دود متصاعد شده از یک پایگاه نظامی حوثی ها بر اثر اثابت خمپاره طی درگیری بین شورشیان و مبارزان کمیته های مقاومت مردمی در تعز – عکس از رویترز

روز گذشته نیروهای ائتلاف به استان آزاد شده مأرب تقویت نظامی ارسال کردند. این تقویت شامل ۲۰ لوکوموتیو حاوی سلاح های سنگین و نیمه سنگین و سبک است که برای تدارکات نبرد بازگرداندن استان های شمالی باقی مانده، از گذرگاه الودیعه در عربستان سعودی آمده اند.

بنا به گفته یک منبع محلی به «الشرق الأوسط»، کمیته عالی امنیتی روز گذشته اولین نشست خود را در مأرب، پس از آزاد سازی این استان از کودتا گران، برگزار کرد و اقداماتی برای تقویت امنیتی و ثبات در این استان نفت خیز اتخاذ کرد. این کمیته که به ریاست سلطان العراده، فرماندار مأرب، برگزار شد، اوضاع امنیتی را پس از پیروزی و پاک سازی اکثر بخش هایی که شبه نظامیان در آن حضور داشتند مورد بررسی قرار داد.

در همین راستا، شیخ حمود المخلافی، فرمانده مقاومت مردمی در تعز، برای «الشرق الأوسط» تأکید کرد که نیروهای مشترک در تعز منطقه راسن در مرکز الشمایتین را از دست شبه نظامیان پس گرفتند. المخلافی اشاره کرد که مقاومت مردمی در جبهه های نبرد شرقی و غربی، پیش روی داشتند. وی توضیح داد: «جبهه الوزاعیه شاهد پیش روی کیفی مقاومت و ارتش ملی است و صدها تن از شبه نظامیان حوثی و صالح، کشته و زخمی و یا اسیر شدند».

منابع محلی گزارش دادند که جنگنده های ائتلاف چندین حمله هوایی بر مواضع متعلق به شبه نظامیان شورشی در منطقه ساحلی المخا در جنوب غربی استان تعز انجام داند که منجر به منهدم شدن تعدادی از تانک ها و خودروهای نظامی شد.

از سوی دیگر، سرتیپ عبد الله النسی، فرماندار شبوه نسبت به خطر قریب الوقوعی که ممکن است منجر به سقوط استان به دست حوثی ها و یا سازمان القاعده شود هشدار داد. النسی در تصریحاتی به «الشرق الأوسط» گفت: «حوثی ها همچنان در سه مرکز از مراکز استان، یعنی بیحان و عسیلان و امعین، حضور دارند و ماندن آن ها بر بقیه مراکز آزاد شده خطر آفرین است». وی اشاره کرد که مقامات محلی، اطلاعاتی مربوط به پیش روی مسلحان سازمان القاعده در جزیره العرب دارند که بر استان حضرموت، در مجاورت استان شبوه، تسلط دارند. وی همچنین گفت که اطلاعات به دست آمده نشان می دهد که آن ها پایگاهی را در منطقه الحویطه در مرکز عزان ایجاد کردند.