کازابلانکا: لحسن مقنع

ناصر بوریطه وزیر خارجه و همکاری‌های بین‌المللی مراکش خواستار تشکیل مجموعه‌ای برای همکاری و مشارکت بین کشورهای غرب مدیترانه به جای گروه «۵+۵» و با عنوان «گروه ۱۰ مدیترانه» شد.
بوریطه در پانزدهمین دوره نشست وزاری خارجه کشورهای همسایه (۵+۵ غرب دریای مدیترانه) در کشور مالت گفت: «این پیشنهاد در چارچوب دیدگاه مراکش برای ایجاد مشارکت مدیترانه‌ای بدون هرگونه موانعی است که خواسته‌های مشارکت فعال گروه را دچار مشکل می‌کند، این امر همکاری بین کشورهای عضو را پویا و فعال می‌کند».
وی یادآور شد: «پیشنهاد «گروه ۱۰ مدیترانه» امکان غلبه بر دو ساحل مخالف را ممکن ساخته و یکپارچگی اعضا بدون هر گونه قراردادی را فراهم می‌سازد. این پیشنهاد می‌تواند به چالش‌های ارائه شده پاسخ دهد».
وزیر خارجه مراکش افزود: «گروه ۵+۵ پس از گذشت ۳ دهه از زمان تشکیل، به بلوغ رسیده و نیازمند مرحله جدیدی است که به همکاری بین اعضا سرعت بخشیده و ابعاد و دامنه این همکاری‌ها را گسترش می‌دهد».
وی همچنین طرح‌های جدید درون گروه ۵+۵ به‌ویژه پیشنهاد رئیس‌جمهور فرانسه برای سازماندهی نشست دو ساحل و پیشنهاد پرتغال برای گفتگوی مغرب- اروپا را طرح‌هایی باارزش قلمداد کرد و تأکید کرد: «نامزدی مشترک مراکش، اسپانیا و پرتغال برای سازماندهی جام جهانی ۲۰۳۰ فرصتی مناسب برای بسیج و اتحاد در مدیترانه است».
بوریطه همچنین پیشنهاداتی در زمینه تطبیق سازوکارهای منشور جهانی در زمینه مهاجرت در مراکش و اجرای آن در چارچوب برنامه خاصی در گروه ۵+۵، بر اساس ابزارهای موجود در منشور بین‌المللی و متناسب با اوضاع مدیترانه، ارائه داد.
وی همچنین خواستار برگزاری کنفرانسی در سطح وزرا برای رسیدگی به امور جوانان در منطقه غرب دریای مدیترانه شد تا در این کنفرانس موضوعات آموزش، تربیت و اشتغال جوانان مورد بررسی قرار گیرد.