الجزایر خواستار نشست وزاری خارجه پنج کشور «در اسرع وقت» شد

الجزایر: بوعلام غمراسه

مقامات الجزایر روز گذشته رسماً از دبیرکل «اتحادیه مغرب عربی» خواست نشست وزاری خارجه پنج کشور غربی جهان عرب (واقع در شمال آفریقا) را برگزار کند، این در حالی است که الجزایر هنوز دربارهٔ موضوعاتی که قرار است در این نشست مطرح کند، توضیحی نداده‌است.
به گزارش الشرق الاوسط، برخی از ناظران معتقدند این پیشنهاد الجزایر در راستای پاسخ به درخواست محمد ششم، پادشاه مراکش برای پایان دادن به اختلاف و جدایی طولانی مدت بین دو کشور بزرگ عربی در غرب جهانی عرب مطرح شده‌است.
وزارت خارجه الجزایر در بیانیه‌ای ضمن درخواست برای نشست زودهنگام وزاری خارجه کشورهای عضو اتحادیه مغرب عربی، اعلام کرد: «این درخواست برای وزرای خارجه کشورهای عضو این اتحادیه ارسال شده‌است».
در این بیانیه آمده‌است: «این طرح در راستای اعتقاد راسخ الجزایر دربارهٔ ساختن مغرب عربی است، کما اینکه بارها درخصوص توانایی خود برای بنیان نهادن اتحاد مغربی و احیای نهادهای آن سخن گفته‌است. طرح ما همچنین در امتداد توصیه‌ها و پیشنهادهای اجلاس ویژه و منحصر به فرد اخیر اتحادیه آفریقا در اتیوپی، در زمینه اصلاح نهادها و مؤسسات و نقش گروه‌های اقتصادی برای همبستگی کشورهای آفریقایی است».
در این بیانیه در خصوص آمادگی الجزایر برای میزبانی این نشست سخنی به میان نیامده است.
گفتنی است که از زمان تأسیس این اتحادیه در سال ۱۹۸۹ تاکنون، اجلاسی در سطح سران کشورها برگزار نشده‌است.
اگرچه در سال ۲۰۰۵ تلاش‌هایی برای برگزاری آن انجام شد، اما به دلیل اختلاف الجزایر و مراکش بر سر صحرای غربی این تلاش‌ها با شکست مواجه شد. نشست‌های وزاری خارجه کشورهای عضو اتحادیه نیز سالهای مدیدی است که متوقف شده‌است.
محمد السادس، پادشاه مراکش چندی پیش ضمن درخواست ایجاد «یک مکانیسم سیاسی مشترک برای گفتگوی دو کشور» گفت: «ما با تمام صداقت و حسن نیت آماده گشودن مرزهای بین مراکش و الجزایر و عادی سازی روابط بین دو کشور هستیم».
پیشنهاد پادشاه مراکش با واکنش سرد الجزایر مواجه شد، کما اینکه برخی از رسانه‌ها به نقل از منابعی نزدیک به دولت الجزایر این طرح را «یک مانور» قلمداد کردند.
اما در هفدهم ماه جاری عبد العزیر بوتفلیقه رئیس‌جمهور الجزایر در نامه‌ای به پادشاه مراکش بر عزم راسخ کشورش برای تقویت روابط برادرانه و همبستگی دو ملت تأکید کرد.
پیش از این عبدالعزیز بلخادم، وزیر خارجه الجزایر در راستای عادی سازی روابط دو کشور شروطی را برای باز کردن مرزها تعیین کرده بود که عبارتند از: تعهد و پایبندی مراکش به احترام به حقوق بین‌المللی مسئله صحرای غربی، بدین معنا که ساکنان صحرا بتوانند طی رفراندومی با نظارت سازمان ملل، سرنوشت خود را تعیین کنند.