پاریس: میشل ابو نجم
آتش پیشنهاد موسسه مطالعاتی تحقیقاتی «مونتالی» در خصوص بنیادگرایی اسلامی در فرانسه از یکشنبه گذشته همچنان فروکش نکرده است.
به گزارش الشرق الأوسط، حکیم القروی مطرح کننده این پیشنهاد عنوان کرده که زبان عربی در تمام دوره‌های تحصیلی فرانسه آموزش داده شود تا بدین‌گونه با افراطی‌هایی که از دین به عنوان ابزار استفاده می‌کنند مقابله شود.
به گفته او عدم آموزش زبان عربی باعث می‌شود که خانواده‌ها فرزندان خود را به مساجد و برخی موسسه‌های اسلامی بفرستند که مدیریت بعضی از آنها را افراطی‌ها بر عهده دارند.
پژوهش القروی تحت عنوان «صنعت اسلام افراطی» صورت گرفته است. وی اصالتا تونسی و مناصب زیادی در فرانسه داشته است. او همچنین یکی از افراد نزدیک به ایمانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه است.
وی در این خصوص گفته است هر چقدر آموزش زبان عربی در مدارس به تاخیر بیفتد تعداد دانش آموزانی که به مساجد افراطی‌ها می‌روند بیشتر خواهد شد.
این در حالی است که تعداد دانش آموزانی که عربی را در مراحل راهنمایی و دبیرستان می‌آموزند در طول ۲۰ سال گذشته نصف شده است.
پیشنهاد القروی می‌توانست محدود به روشنفکران و علاقمندان به اسلام و زبان عربی باشد ولی جان میشل بلانکر وزیر آموزش و پرورش فرانسه با اظهارات خود این جدل علمی را تبدیل به جدلی سیاسی کرد.
 وی گفت که باید به زبان عربی همچون زبان چینی و روسی اهمیت داد چرا که زبان ادبیاتی بزرگ بوده و از مهمترین زبان‌های دنیاست.
او همچنین عنوان کرد نباید آموزش زبان عربی را مختص کسانی کرد که اصالتا متعلق به کشورهای عربی هستند بلکه در این زمینه باید از یک استراتژی خاصی برای آموزش آن پیروی کرد تا در مدارس آموزش داده شود.
وی در مصاحبه با شبکه «بی اف ام» نیز از تصمیم خود برای آموزش این زبان از دوره ابتدایی پرده برداشت.
سخنان بلانکر واکنش لوک وری فیلسوف و وزیر سابق فرانسه را برانگیخت. او نسبت به این موضوع هشدار داده و گفت که با این کار اسلام‌گراها را وارد مراکز آموزش ملی خود خواهیم کرد.
از سوی دیگر  نیکلا دپون انیان رئیس حزب «به پا خیز فرانسه» نیز گفت نقشه‌ای برای عرب کردن فرانسه تحت عنوان مبارزه با افراط گرایی دینی وجود دارد.
اما آنچه روشن است آموزش عربی به عنوان یک زبان، به اموری همچون کشورهای عربی، اسلام، جهادی‌ها و تروریسم و… ربط داده شده است.
در این میان، فرصت طلبان نیز از این اتفاق استفاده کرده و گفتند که به جای اینکه فرانسویان با زبان‌های مهاجران آشنا شوند آنها باید خود را با جامعه فرانسه وفق بدهند.
این در حالی است که وضعیت آموزش زبان عربی در کشور فرانسه رو به افت است و نسبت تعداد دانش آموزانی که به عربی درس می‌خوانند بین ۰٫۰۱ تا ۰٫۰۲ درصد است.
این درصدها نشان می‌دهد که مطرح کردن ایدئولوژی عرب کردن فرانسه از سوی فرصت طلبان، فقط برای ترساندن شهروندان است.
در حقیقت زبان عربی برای فرانسه زبان ضروری نبوده همین‌طور که زبان بی اهمیتی هم نیست. این زبان در سازمان ملل به عنوان یکی از زبان‌های رسمی ثبت شده است. در کشور فرانسه نیز به حکم روابطی که با کشورهای عربی وجود دارد این زبان از سال ۱۷۹۵ در موسسه آموزش زبان‌ها و تمدن‌های شرقی آموزش داده می‌شود.
در این میان وزیر آموزش فرانسه این ادعاها را تکذیب کرده و گفته که وی به آموزش اجباری این زبان از دوره ابتدایی اشاره نکرده بلکه پیشنهاد اختیاری بودن آموزش این زبان را داده است تا به عنوان درس فوق العاده، خارج از ساعت درسی آموزش داده شود.