احمد ضیا مسعود معاون اول زلمی رسول، نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان – عکس شرق پارسی

احمد ضیا مسعود معاون اول زلمی رسول، نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان – عکس شرق پارسی

احمد ضیا مسعود از چهره های جهادی افغانستان و برادر احمد شاه مسعود است. او سالها به عنوان معاون رئیس جمهور کرزی در عرصه قدرت بوده است و این روزها به عنوان معاون اول زلمی رسول، نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، در تلاش برای پیروزی در این انتخابات است. مسعود در این گفتگو که در استان پروان افغانستان و در حاشیه یکی از سخنرانی های وی صورت گرفت تاکید می کند که پیشرفت های ۱۲ سال اخیر دولت کرزی را ادامه خواهد اما از رئیس جمهور کرزی نیز انتقاد می کند و می گوید که «طالبان برادر ما نیستند و باید دوست و دشمن را از یکدیگر جدا دانست.»

شرق پارسی: قبل از هر چیز میخواستم از شما بپرسم که چرا در میان کاندیداهای موجود ، شما آقای زلمی رسول را شایسته حمایت دیدید؟

احمد ضیا مسعود: در پاسخ به پرسش شما، باید به عملکرد و تجربه ایشان اشاره کنم که بسیار مناسب و راضی کننده بود و هرگونه تعصب های قومی و مذهبی و نژادی در تصمیمات و نگاه ایشان جایی ندارند. اخلاق بسیار حسنه و خوبی دارند. تجربه حکومتی دارند و تیم ایشان نسبت به بقیه نامزدها، دارای ترکیب ملی تر است. اینها عواملی بود که ما را به حمایت از ایشان تشویق کرد.

پرسش: فکر می کنید آقای زلمی رسول و تیم شما موفق به پیروزی در انتخابات شود؟

پاسخ: این البته بستگی به رای مردم افغانستان دارد اما تا جایی که در سفرهای استانی ما شاهد بودیم و هرجا که رفتیم مردم استقبال کردند، اما خب باز هم باید صبر کرد و منتظر روز انتخابات و تصمیم گیری مردم بود.

پرسش: اینگونه مطرح می شود که آقای رئیس جمهور کرزی از آقای رسول حمایت می کند این درست است؟

پاسخ: کاندیدای ما از هر جنبه مستقل است. تیم ما مستقل به میدان آمده است و هیچ گونه ساپورت و حمایتی از سوی دولت متوجه ما نبوده است. اگر رئیس جمهور نسبت به تیم ما خوشبین هستند، خب این مربوط به خود ایشان هست. اما آنچه که اهمیت دارد این است که ما مستقلانه در صحنه رقابتهای انتخاباتی حضور داریم.

پرسش: فارغ از حمایت یا عدم حمایت رئیس جمهور کرزی از آقای زلمی رسول، بسیاری ها بر این باورند که دولت آقای رسول در واقع ادامه دولت آقای کرزی هست. تا چه حد این موضوع صحت دارد؟

پاسخ: جای شکی نیست که در ۱۲ سال گذشته و در موقعیتی که افغانستان امروزه قرار گرفته است، پیشرفت های زیادی حاصل شده است. معتقدیم  که روند توسعه و پیشرفت کشور هم باید همین روند ۱۲ سال گذشته را ادامه دهد. اما این به معنای ادامه دادن دولت آقای کرزی نیست. تیم ما  در تمامی برنامه ها و حوزه های خود دارای برنامه و طرح های مستقل است.

پرسش: اصلی ترین برنامه شما در حوزه اقتصادی برای افغانستان چیست؟

پاسخ: برای ما چند مورد اهمیت و اولویت اساسی دارد، یکی بحث زراعت – کشاورزی – است که اعتقاد داریم باید برنامه های جدی و تحول جدی انجام دهیم. زیرا به طور مستقیم بر روی زندگی ۷۵ درصد از جمعیت کشور تاثیر مستقیم دارد در این زمینه افغانستان  نیاز به تغییرات و برنامه های گسترده دارد. با تغییر وضعیت کشاورزی در افغانستان می توانیم زندگی بخش عمده ای از مردم را بهبود بخشیم و سطح رفاه را در کشور افزایش دهیم. از دیگر اولویت های اساسی ما تلاش برای تولید مواد اولیه صنعتی در کشور است که این موضوع هم به شکوفایی اقتصادی کشور منجر می شود و هم نیاز و وابستگی شدید کشور را به واردات کالاها از کشورهای خارج کمتر می کند.

پرسش: آقای کرزی شورشیان را برادران ناراضی خواندند و از کشته شدن برخی از رهبران شورشیان ابراز تاسف کردند. نظر شما در این خصوص چیست؟

پاسخ: تروریست ها کسانی هستند که برای مردم افغانستان شناخته شده هستند کسانی هستند که ضد منافع ملی ما کار می کنند. هر روز از مردم افغانستان قربانی می گیرند. برای مردم، هر شخصیتی که  تروریست ها را برادر خود بخواند غیر قابل پذیرش است. برای ما  بسیار مهم است که دوست را از دشمن بشناسیم. معتقدیم باید برخورد جدی در برابر هر گروه تروریستی و شورشی که حاکمیت ملی را زیر سئوال می برد صورت بگیرد تا حاکمیت قانون در کشور حفظ شود. ما تروریست ها را برادر نمی دانیم و مخالف آنها هستیم.

پرسش: سیاست دولت شما در برابر طالبان و گروههای شورشی چه خواهد بود؟ ادامه گفتگوهای صلح یا برخورد نظامی قاطع تر؟

پاسخ: ما دو راه و گزینه در پیش داریم اگر شورشیان آمدند و  بر اساس قوانین کشور بر روی میز مذاکره نشستند، آنگاه می توان بر سر مسائل  کشور گفتگو کرد آنها هم از حقوق مدنی خود برخوردار باشند اما اگر این راه را پس زدند و بر ادامه شورش و جنگ و مبارزه مسلحانه تاکید کردند انگاه  ما قاطعانه با آنها برخورد خواهیم کرد و گزینه دوم را در پیش خواهیم گرفت.

پرسش: برخی از نخبگان افغانستان از ایالات متحده آمریکا انتقاد می کنند که چرا ارتش افغانستان را به اندازه کافی مجهز نمی کند.

پاسخ: معمولا ارتش یک کشور نیاز به زمان دارد تا بتواند بر روی پای خود بایستند، ارتش افغانستان نیز هنوز نیاز به یک مرحله و زمان دارد. ما اعتقاد داریم که باید بتوانیم نیروی های خود را آموزش دهیم و آنها را مجهز به سلاح هایی کنیم که در شرایط کنونی به آن نیاز بیشتری دارند تا اینکه آرام آرام ارتش قوی تر و مجهزتر ظهور کند.

پرسش: دولت افغانستان همواره پاکستان را به حمات از طالبان و ناامنی در کشور متهم کرده است، در صورت پیروزی در انتخابات، شما چه سیاستی را در قبال پاکستان اتخاذ خواهید کرد؟ تعامل شما با دولت اسلام آباد چگونه خواهد بود؟

پاسخ: در این جای شکی نیست که پاکستان با طالبان رابطه دارد و نیروهای طالبان در کشور آنها است. اما ما می خواهیم که با پاکستان رابطه خوبی داشته باشم. کوشش می کنیم  پاکستان را متقاعد کنیم تا برای منافع ملی این کشورهم که شده دست از حمایت از گروههای تروریستی بردارد. ما اعتقاد داریم که بهتر است پاکستان رابطه مستقیم و بهتری با حکومت مرکزی افغانستان داشته باشد به جای استفاده از گروههای شورشی و تروریست.

پرسش: و همسایه غربی یعنی ایران، این روزها ظاهرا در تلاش برای نزدیکی به ایالات متحده است. هر دو کشور ایران و آمریکا در سیاست خارجی افغانستان جایگاه موثری دارند. ارزیابی شما از نزدیکی ایران و آمریکا و تاثیر این نزدیکی بر افغانستان چیست؟

پاسخ: ببینید به هر میزانی که  تنش میان ایران و آمریکا کاهش پیدا کند و مشکلات میان این دو کشور کمتر شود منفعت آن به کشورها و مردم منطقه می رسد و به همین طریق، به میزانی که تنش میان این دو کشور بیشتر شود تشویش و نگرانی آن بر روی مردم منطقه  و کشورها نیز تاثیر می گذارد.

پرسش: در افغانستان ما چندان شاهد تنش های مذهبی نیستم اما تنش های قومی و زبانی وجود دارد. در قانون اساسی افغانستان هر دو زبان پشتون و فارسی به عنوان زبانهای رسمی شناخته شده اند، با این وجود شاهد تنش ها و اعتراض هایی هستیم. مشکل از کجا است قانون اساسی یا نگاه قومی؟

پاسخ: گاهی نخبگان صحبتی می کنند و موضعی اتخاذ می کنند که موجب اعتراض و واکنش ها در جامعه می شود. مردم افغانستان و همه اقوام  به این معتقد هستند که هم پشتون و هم فارسی باید زبان ملی باشند و زمینه برای رشد پیشرفت هر دو زبان وجود داشته باشد.

پرسش: و در دولت احتمالی شما چنین موردی رخ خواهد داد؟

پاسخ: ما همه فرهنگها و زبانها را رشد خواهیم داد. زمینه رشد همه زبانها را مساعد می کنیم حتی زبان ازبکی را، زیرا اینها سرمایه های فرهنگی ما هستند.