ولی عهد عربستان به همراه جمعی از رهبران کشورها در کنفرانس اقتصادی شرم الشیخ (عکس از الشرق الأوسط)

ولی عهد عربستان به همراه جمعی از رهبران کشورها در کنفرانس اقتصادی شرم الشیخ (عکس از الشرق الأوسط)

حتی مقامات بسیار خوش بین مصری هم گمان نمی کردند که کنفرانس اقتصادی، با یک سنگ چندین گنجشک را بزند؛ مصر به طور رسمی از تلاش های معزول شدن سیاسی خود خارج شد و خود را به عنوان قبله ای برای جذب سرمایه گذاری مطرح کرد، و سیلی محکمی به شرط بندانی زد که فکر می کردند تلاش های تروریستی کمر مصر را خواهد شکست.؛ بلکه آن را قوی تر کرد و اقتصاد مصر پس از چهار سال درد و رنج، بهبود یافت. حتی ۱۷۵ میلیارد دلاری که از سرمایه گذاری ها در شریانهای اقتصاد مصر تزریق خواهد شد تنها راه حل معما نخواهد بود، چرا که سرمایه، آن طور که گفته می شود، ترسو است، و سرمایه داران به خوبی می دانند که دلارهای خود را در زمینه ای جذب کننده قرار می دهند.

مصر در نهایت اعتماد جهان را به خود، به عنوان کشوری با جایگاه منطقه ای غیر قابل نزاع، بازگرداند.

اگر مصر، از طریق این حمایت سیاسی و اقتصادی جهانی بی سابقه، برای به پا خواستن، پاهای خود را بر زمین قرار داد، ولی گام های آینده کم اهمیت تر نیستند، و شاید مهم تر این باشد که اقتصاد مصر بر اصل «مسیر پایدار» حرکت کند… که بر سرمایه گذاری ها تکیه کند و به کمک های مالی و دریافت اعانه وابسته نباشد. همان طور که در کمک اخیر عربستان دیده شد، که شامل مشارکت ۴ میلیاردی بود؛ که یک میلیارد دلار آن به عنوان ودیعه در بانک مرکزی و سه میلیارد دلار آن مربوط به اجرای چندین پروژه است که صندوق توسعه عربستان سعودی آنها را اجرا خواهد کرد به علاوه برنامه صادراتی عربستان و سرمایه گذاری های مشترک با بخش خصوصی از جمله این سرمایه گذاری خواهد بود. در اینجا کاملاً روشن است که این کمک ها به مردم مصر تقدیم می شود نه به حکومت و یا افراد.

فساد در محاسبات سیاسی خصمانه و تنگ نظرانه، باعث شد که برخی طرف ها در داخل و خارج مصر، شبانه روز برای سرنگونی دولت تلاش کنند… درک می کنم که علاقمند به این رژیم نباشی یا با آن اختلاف نظر داشته یا حتی مخالفت کنی، اما اختلافات سیاسی با رژیم حاکم یا نپذیرفتن سیاست های آن، لزومی ندارد که بر اقتصاد ۹۰ میلیون مصری منعکس شود.

دولت مصر، اگر درد و رنج شهروندان ادامه پیدا کند و لقمه نان به روی آنها قطع شود، بار دیگر نخواهد توانست که به پا خیزد. بنابراین مصر اینک بر پاهای خود ایستاده است، و خود را به عنوان قبله ای برای جذب سرمایه های کلان به جهان ارائه می دهد.

شاید در اینجا مهم باشد که به دوگانگی معیارهای حاکم بر سیاست های غربی در خصوص اوضاع مصر اشاره کرد. درست است که واشنگتن اخیراً به اشتباهات خود پی برد، و راضی شد کم کم به سوی مصر بازگردد، اما این تصور غلط همچنان بر نحوه رفتار کشورهای بزرگ با وضعیت واقعی موجود ، سایه افکنده است. این باعث شد که شاهزاده مقرن بن عبدالعزیز، ولیعهد عربستان، در سخنرانی خود در کنفرانس، از جامعه بین المللی بخواهد « با درک دقیقی از حوادث جاری، از دوگانگی معیارها دست کشیده و از تلاش های دولت مصر، برای ثبات و امنیت و همچنین توسعه سازی حمایت کنند». عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر در گفتگوی اخیر خود با روزنامه «الشرق الأوسط» می گوید که مشکل غرب این است که شرایط مصر را بطور واقعی و موجود درک نمی کنند، و نیازمند مدتی طولانی برای فهم متغیرها هستند.

در پایان، این بسیار مهم بود که، بنا به گفته دیروز السیسی، مصر بیدار شد؛ و همچنین دست به دست دادن تمام جهان برای کمک به پیشرفت مصریان مهم بود. سومین امر مهم این بود که تمامی تلاشها برای بازگرداندن مصر به عقب با شکست روبه رو شد؛ حتی اگر صاحبان این تلاشها نا امید نشوند و به تلاش های خود ادامه دهند.

قطار مصر در ریل به حرکت خود ادامه می دهد، و تلاش های بیهوده به جهت خارج کردن آن از مسیر، جایی ندارند.