پوتین اردوغان را به «تلاش برای اسلامی کردن کشور» متهم می کند

air-carft

ترکیه و روسیه روز گذشته، در پی سرنگونی هواپیمای نظامی روسی در نزدیکی مرز با سوریه پیام های آرامش بخشی رد و بدل کردند. با این حال مسکو، به موازات تأکید بر بعید بودن گزینه نظامی، به لهجه تند خود و انتقاد از سیاست های ترکیه ادامه داد.

اظهارات خشونت آمیز روسیه ادامه یافت به طوری که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه همتای ترک خود، رجب طیب اردوغان، را به «اسلامی کردن جامعه ترکیه» متهم کرد.

اردوغان نیز به نوبه خود برای آرام کردن اوضاع تلاش کرد و تأکید کرد: «ما به هیچ وجه قصد تشدید تنش پس از این مسئله را نداریم».

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که خلبان هواپیمای جنگی که ترکیه آن را سرنگون کرد نجات یافته است، با این حال جسد خلبان اول هنوز در دست گروه های ترکمن است که در حومه لاذقیه نبرد می کنند، و احتمالاً آن را به ترکیه تحویل می دهند تا وظیفه تحویل دادن به روسیه و یا مذاکره کردن درباره آن را به عهده داشته باشد. رسانه های روسیه اعلام کردند که ۱۸ نفر از افراد نیروهای ویژه سوریه و ۶ مبارز وابسته به حزب الله در عملیات نجات خلبان روسی مشارکت کردند.

از سوی دیگر تصریحات ترکیه درباره «منطقه امن»، باعث شد پرسش هایی درباره  مساحتی که آنکارا قصد دارد این منطقه را در آن گسترش دهد، مطرح شود. خالد خوجه رئیس ائتلاف سوری معارض در اظهاراتی به «الشرق الأوسط» پیش بینی کرد که این منطقه پیش از یک سال ایجاد شود.