امارات می کوشد تا با هوش مصنوعی به مقابله با بیماری سل برود. سل یکی از مرگبارترین بیماری های جهان به شمار می رود.
عمر بن سلطان العلما وزیر مشاور در زمینه هوش مصنوعی در امارات گفت «ده میلیون نفر در جهان به سل مبتلا هستند و این بیماری سالانه جان بیش از دو میلیون نفر را می گیرد.»
دانشمندان و پژوهشگران در نشست جهانی اطلاعات و ارتباطات ۲۰۱۸ بر این موضوع تاکید کردند که هوش مصنوعی پایه اصلی مقابله با سل به شمار می رود و اینکه هوش مصنوعی مهم ترین حوزه فناوری در شرایط کنونی است و می تواند راهکارهای مثبت و سازنده ای در پیش راه میلیون ها نفر در جهان قرار دهد. فناوری می تواند برای پیشگیری و تشخیص و درمان بیماری ها قرار بگیرد.
به گزارش الشرق الاوسط وزیر مشاور امارات در زمینه هوش مصنوعی در این جلسه گفت «بیماری سل چالش عمده ای به شمار می رود که باید به مقابله با آن برخاست. ما باید راهی برای درمان این بیماری پیدا کنیم و فناوری در این راستا می تواند کارگشا باشد.» این نشست به مدت سه روز و زیر نظر مرکز فدرال رقابت پذیری و آمار در دبی برگزار می شود.
او افزود «پیشگیری و حتی درمان سل امکانپذیر است اما عدم تشخیص و مقابله با آن دیگر قابل توجیه نیست. مشکل اصلی در گذشته این بود که اغلب مبتلایان به این بیماری آگاهی کافی درباره آن نداشتند یا اینکه عوارض جانبی نداشت. اما می توان با هوش مصنوعی به راحتی این بیماری را تشخیص داد. تیم پزشکی راهی مناطق شیوع بیماری می شوند و می توانند از ابزارهایی که در آنها هوش مصنوعی به کار رفته برای معاینه همه افراد در آن منطقه استفاده کنند. عکس ایکس ری در الگوریتم قرار می گیرد تا تشخیص ابتلای فرد به بیماری انجام پذیرد.
دومین نشست جهانی اطلاعات و ارتباطات ۲۰۱۸ با حضور گروهی از سران و نهادهای تصمیم گیرنده و بیش از ۲۵۰۰ کارشناس و صاحبنظر مسائل آمار و ارتباطات از ۱۲۰ کشور روز گذشته در دبی آغاز به کار کرد.
این نشست همچنین با همکاری برخی از کشورها و بانک جهانی و یونیسف و سازمان همکاری و توسعه اقتصادی و کمیته امور اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل در غرب آسیا (اسکوا) و سازمان ملل و گروهی از سازمان ها و نهادهای جامعه مدنی برگزار می شود.
بنا به پیش بینی سازمان ملل، حدود ۹۰ درصد از اطلاعات در دو سال گذشته به روز شده و آمار اطلاعات به روز شده هر سال ۴۰ درصد افزایش پیدا می کند. این منابع اطلاعاتی که توسط فناوری های دیجیتال و ماهواره ای به روز می شوند بستری برای ایجاد راهکارهای نوآورانه فراهم می کنند.