وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در گزارش جدیدی اعلام کرد چین احتمالاً در حال تمرین برای توسعه توانمندی‌های خود جهت حمله به مواضع ایالات متحده و متحدانش در اقیانوس آرام از جمله سرزمین گوام است.
به گزارش الشرق الاوسط به نقل از خبرگزاری فرانسه، گزارش سالانه وزارت دفاع آمریکا که پنجشنبه منتشر شده و در اختیار کنگره قرار گرفته نشان می دهد که پکن توان نظامی، اقتصادی و دیپلماسی خود را افزایش داده و به دنبال افزایش نفوذ خود در دنیا است.
این گزارش با اشاره به توان موشکی چین اعلام کرد: چین عملیات‌های بمب‌افکن‌های خود را توسعه داده و خود را آماده می کند تا اهداف دورتری از چین را نشانه بگیرد.
در گزارش آمده است: «در سه سال گذشته، ارتش چین به سرعت نواحی عملیات‌های بمب‌افکن‌ها روی آب را توسعه داده و تجاربش در مناطق حساس دریایی را بالا برده است و احتمالاً در حال تمرین برای حمله به مواضع آمریکا و متحدانش است.»
سال گذشته، برای اولین بار، در حالی بمب افکن های چینی مدل H-6K از مجاورت جزیره اوکیناوا در جنوب غربی مجمع الجزایر ژاپن عبور کردند که بیش از نیمی از ۴۷ هزار نظامی آمریکایی مستقر در ژاپن، در این جزیره به سر می برند.
این گزارش همچنین گفته چین بودجه دفاعی خود را تا بالغ بر ۱۹۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ افزایش داده است.
به علاوه، در این گزارش آمده است چین چندین سناریوی نظامی علیه تایوان را گسترش داده است که به محاصره هوایی ونظامی آن و جزیره هایش منجر می شوند.
براساس این گزارش، هنوز برای پنتاگون مشخص نیست که چین با انجام پروازهایی که فراتر از نمایش قدرت پیشرفته ارتش آن است، قصد دارد چه پیامی به واشنگتن ارسال کند.
گزارش وزارت دفاع آمریکا همچنین حاکی از تقویت توان نظامی فضایی چین با وجود موضع رسمی پکن در مخالفت با نظامی کردن فضا است.