پنتاگون: خروج نیروهای آمریکایی از سوریه بی ضابطه نخواهد بود

واشنگتن: عاطف عبداللطیف

شون روبرتسون، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا تأکید کرد نیروهای آمریکایی حاضر در سوریه مجدداً مستقر نشده و وزرات دفاع اقدام به اجرای عملیات خروج نیروهای نظامی از شمال شرقی سوریه می‌کند.
وی در گفتگو با الشرق الاوسط توضیح داد خروج از سوریه تابع شرایط میدانی و تفاهمات امریکا با متحدان و شرکایش در منطقه است و نه زمان بندی های بی ضابطه.
وی عنوان کرد عملیات خروج آغاز شده و همزمان آمریکا برای تضمین سلامت و حمایت نیروهای آمریکایی از عملیات ائتلاف حمایت می‌کند.
وی ادامه داد که تمام اقدامات لجیستیک برای حمایت از این خروج انجام شده و به دلایل امنیتی نمی‌توان از حرکت نیروها و جدول زمانبندی تعیین شده سخت گفت.
وی با اشاره به اینکه آمریکا برای شکست داعش به همکاری با شرکا و هم‌پیمانان خود ادامه می‌دهد، از حملهٔ اخیر به داعش در شهر کاشمه سخن گفت.
در این میان پنتاگون نیز تأکید کرد حتی بعد از خروج نیروهای آمریکایی جنگ آمریکا علیه داعش به پایان نمی‌رسد به طوری که این کشور مکان‌هایی را که مشکوک به حضور داعش در آنها هستند، نشانه خواهد گرفت.
در دو روز گذشته اخبار ضد و نقیضی مبنی بر خروج نیروهای آمریکا از سوریه بعد از علام شروع خروج آنها توسط سخنگوی ائتلاف بین‌المللی منتشر شد در حالی که مسئولان آمریکایی از آن به عنوان جایجایی نیروها یاد کردند نه خروج.
مسئولانی از وزارت دفاع آمریکا نیز عنوان کردند ده‌ها نیروز زمینی برای کمک به دیگر نیروها به سوریه خواهند رفت، ده‌ها کشتی نیز حامل صدها تفنگداران دریایی، هلیکوپتر و هواپیما برای حمایت از نیروها هنگام خروج به سوریه خواهند رفت.
اعلام شروع خروج نیروهای آمریکا چند روز بعد از اظهارات جان بولتون مشاور امنیت ملی بود که تأکید کرد نیروهای آمریکا تا شکست داعش سوریه را ترک نخواهند کرد و مبارزان کُرد در امان خواهند بود، وی همچنین به خروج تدریجی نیروهای آمریکا اشاره کرد.
مایک پمپئو وزیر خارجهٔ آمریکا نیز در سفر خود به خاورمیانه در هفتهٔ گذشته خاطر نشان کرد که کُردها بعد از خروج آمریکا در امان خواهند بود.

الشرق الاوسط:
Related Post