اسرائیل: قابلیت فرار از سامانه اس۳۰۰ سوریه را داریم

پنتاگون اعلام کرد که روسیه با تحویل سیستم های موشکی اس-۳۰۰ به سوریه یک گام غیرمسئولانه انجام داده است.

«به گزارش الشرق الاوسط، شبکه سی ان ان به نقل از یک نماینده پنتاگون گفت: «تحویل این سیستم های دفاع هوایی به رژیم سوریه گامی بی مسئولانه است.

روسیه اعلام کرده است که سامانه ضد موشکی اس-۳۰۰ را تحویل دولت بشار اسد داده است. این تصمیم بعد از آن به مرحله اجرا گذاشته شد که یک هواپیمای نظامی روسیه به اشتباه توسط نیروهای سوریه هدف قرار گرفت و سقوط کرد.

مقامات نظامی آمریکا در این باره می‌گویند هدف از تحویل سامانه ضد موشکی اس-۳۰۰ روسیه به رژیم اسد، پوشش دادن به فعالیت‌های «شریرانه» ایران در سوریه است.

ژنرال جوزف ووتل رئیس ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا و فرمانده نیروهای آمریکا در خاورمیانه روز پنج‌شنبه ضمن اظهار این موضوع گفت که تحویل اس-۳۰۰ به سوریه باعث «تشدید بیهوده تنش‌ها» در منطقه می‌شود.

ژنرال وتل همچنین گفت: «اقدامات مخرب و زیان آور رژیم ایران در پشتیبانی از رژیم بی رحم و ستمگر اسد، ادامه جنگ داخلی هفت ساله سوریه را تشدید می کند.»

سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه ۱۰ مهرماه در گزارشی خطاب به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور، از استقرار سامانه پدافند دفاعی اس-۳۰۰ در سوریه خبر داد.

از سوی دیگر «تساحی هنگبی» وزیر امور همکاری‌ منطقه‌ای اسرائیل پنجشنبه شب در واکنش به انتقال سیستم دفاع موشکی اس ۳۰۰ روسیه به سوریه، گفت: جنگنده های اسرائیل قابلیت فرار از این سامانه دفاع موشکی را دارند.

وی در پاسخ به این سؤال رادیو ارتش اسرائیل که آیا استقرار سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ در سوریه، می تواند پرواز جنگنده های اسرائیلی را با محدودیت روبرو کند، افزود: استقرار این سامانه محدودیتی برای جنگنده های اسرائیلی ایجاد نمی کند.

وی، ضمن اشاره به جنگنده های رادار گریز “اف ۳۵” ساخت آمریکا که تل آویو حدود یکسال پیش از واشنگتن تحویل گرفت، ادامه داد: می دانید که ما هواپیماهای جنگنده ای که در جهان بهترین هستند، در اختیار داریم؛ پرنده هایی که این سامانه های دفاع موشکی حتی قادر نیستند آنها را شناسایی کنند.

هنگبی اظهار کرد: روسیه در گذشته نیز سامانه اس ۳۰۰ را در سوریه مستقر کرده بود و ما در برنامه ریزی های خود، استقرار این سیستم را در نظر گرفته ایم و به آن توجه داریم.

وزیر امور همکاری منطقه ای اسرائیل ادامه داد: ارتش سوریه چند ماه زمان نیاز دارد تا این سامانه دفاعی را راه اندازی کند.

هنگبی گفت: بارها به دولت دمشق اعلام کردیم که متعهد به ممانعت از تحکیم حضور ایران در سوریه هستیم.

وزیر امور همکاری منطقه ای اسرائیل افزود: چند ماه پیش مجبور شدیم سامانه دفاع موشکی سوریه را از بین ببریم؛ اما امیدواریم که در آینده سوری ها ما را دوباره به چالش نکشند.

هنگبی ادامه داد: توقف حملات هوایی اسرائیل به خاک سوریه یک تاکتیک نظامی است و این موضوع به معنای تجدید نظر در سیاستهای نظامی و راهبردی تل آویو نیست.