پمپئو خواستار تشکیل ائتلافی بین‌المللی برای مقابله با برنامه موشکی ایران شد

پمپئو: ایران از حسن نیت کشورهای امضاکننده برجام سوء استفاده کرد

نیویورک: علی بردی

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا از شورای امنیت خواست تا برای مقابله با برنامه موشک‌های بالستیک ایران و فعالیت‌های نفوذگرایانه آن برای برهم زدن ثبات خاورمیانه ائتلافی میان کشورش و هم‌پیمانان منطقه‌ای تشکیل شود و محدودیت‌های بیشتری به آن اعمال شود.
به گزارش «الشرق الاوسط»، علیرغم دفاع اعضای اروپایی از برجام، اما نمایندگان این کشورها با این نظر آمریکا هم‌سو بودند که تهران را متهم به توسعه برنامه موشک‌های بالستیکی کرد که امنیت و صلح جهانی را در معرض خطر قرار داده و از شبه‌نظامیانی حمایت می‌کند تا ثبات خاورمیانه را برهم می‌زنند.
پمپئو روز گذشته در جلسه شورای امنیت در نیویورک برای بررسی فعالیت‌های موشک بالستیک ایران و موضوع منع انتشار سلاح کشتار جمعی در سایه گزارش جدید آنتونیو گوتریش دبیرکل سازمان ملل در خصوص قطعنامه ۲۲۳۱ شرکت کرد.
وی به سوءاستفاده ایران از حسن نیت کشورهای امضا کننده برجام و ادامه تلاش‌های برای به دست آوردن موشک بالستیک اشاره کرد و گفت: ایران هم‌اکنون موشک بالستیک چند سر با برد بالا آزمایش کرد که اندازه برد آن به اندازه‌ای است که می‌توان به وسیله آن بخشی از اروپا و هر نقطه از خاورمیانه را نشانه گرفت.
وی ضمن تأکید بر اینکه این آزمایش باعث نقض قطعنامه ۲۲۳۱ می‌شود اعلام کرد ایالات متحده آمریکا در برابر این اقدامات دست بسته نخواهدنشست.
وی ضمن اشاره به وجود صدها موشک بالستیک در حوزه ایران و تهدیدی که از سوی آنها متوجه هم‌پیمانانشان در خاورمیانه می‌شود، گفت: از سال ۲۰۰۶ شورای امنیت از ایران می‌خواهد آزمایش‌های خود و انتشار موشک‌های بالستیک را متوقف کند.
وی به سخنان فرمانده‌های سپاه پاسداران در خصوص افزایش برد ۲ هزار کیلومتری موشک‌های ایرانی و اجرای ۴۰ تا ۵۰ آزمایش موشکی در سال اشاره کرد و از آن به عنوان یک چالش بین‌المللی یادکرد.
وی تأکید کرد: اگر دولت ایران آزاد بماند ما ملت‌های خود را در معرض خطر قرار می‌دهیم و اگر تکانی به خود ندهیم فاجعه به بار می‌آید.
وی ضمن اشاره به اهمیت آمریکا به هم‌پیمانان خود در منطقه عنوان کرد: رهبران غرب قبل از توافقنامه گفتند که این توافقنامه باعث اعتدال رژیم ایران می‌شود که این اتفاق نیفتاد و به آن پوشش بیشتری داد؛ بنابراین رژیمی که از ۳۹ سال پیش به کارهای تخریبی دست می‌زند همچنان در حال انجام همان کارها است.
او دربارهٔ روابط ایران و شبه‌نظامیان حوثی گفت دلایلی در دست دارد که نشان می‌دهد ایران به حوثی‌ها موشک و اسلحه داده‌است.
وی همچنین به انتقال موشک‌های بالستیک ایران به عراق و شبه‌نظامیان تروریسم در لبنان و سوریه اشاره کرد و نسبت به افزایش تنش در منطقه و از زیر بار دررفتن تخریبگران از مجازات شورای امنیت در صورت عدم واکنش به فعالیت‌هایشان هشدار داد.
وی دربارهٔ تحریم سلاحی ایران تأکید کرد که همچنان برای ابقای آن تا سال ۲۰۲۰ تلاش می‌کنند و از شورای امنیت خواست تا اقدامات بازرسی و ممنوعیت بنادر و دریاها را برای شکست تلاش‌های ایران در جهت دورزدن محدودیت‌ها اعمال کند.
وی خواستار اعمال مجدد ممنوعیت توسعه برنامه موشک‌های هسته‌ای براساس قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت در سال ۲۰۱۰ شد.
وی در پایان اظهار کرد برجام در متوقف کردن فعالیت‌های نفوذگرایانه ایران موفق عمل نکرد و مسئولیت محافظت از شهروندان خاورمیانه و همچنین شهروندان آمریکایی و اروپایی که به خاورمیانه سفر می‌کنند در برابر خطر موشک‌های ایران بر عهده شورای امنیت است.
در این میان رزماری دی کارلو معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی اعلام کرد آژانس انرژی هسته‌ای به شورای امنیت ابلاغ کرد که ایران به اجرای تعدات هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.
وی افزود: اموری که به‌طور مستقیم به همکاری مشترک مربوط نمی‌شوند را باید بدون تعارض با توافق هسته‌ای و دستاوردهای آن بررسی کرد.
وی ۳ موشکی که حوثی‌ها در مارس و آوریل ۲۰۱۸ به ریاض شلیک کردند را دارای طراحی ایرانی عنوان کرد.
وی از بازرسی دو واحد پرتابگر موشک ضدتانک در یمن خبر داد که طراحی ایران بوده و سال ساخت آنها به ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ بازمی‌گردد.
سفیران اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای مشترک تأکید کردند کشورهای اتحادیه اروپا براساس نتایج بازرسی آمریکا، همچنان به برجام پایبند هستند.
آنها نسبت به برنامه موشکی ایران ابراز نگرانی کردند اما آن را از برجام جدا دانستند.
در این بیانیه از ایران خواسته شده‌است که فعالیت‌های خود را که باعث از بین رفتن اطمینان و افزایش تنش در منطقه می‌شود و با قطعنامه ۲۲۳۱ همخوانی ندارد، متوقف کند.
آنها عنوان کردند که خواستار اتخاذ روشی جامع با ایران هستند که بر پایه مذاکره قوی و در صورت نیاز اعمال فشار استوار باشد و هدف از برطرف کردن تمام ترس‌هایی است که از فعالیت‌های هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای ایران وجود دارند.

الشرق الاوسط:
Related Post