از «ماجراجویی‌های خارجی ایران» هشدار داد.. و برای بهبود روابط با روسیه شرط گذاشت

پمپئو از استراتژی ریگان الهام گرفت و خواستار تحقق «صلح از راه قدرت» شد

داووس: نجلا حبریری

رئیس‌جمهور جدید برزیل خواستار حفاظت از محیط زیست بدون توقف اقدامات توسعه ای شد

ادامه تعطیلی بخش‌هایی از دولت فدرال آمریکا باعث شد تا هیئت آمریکایی غایب بزرگ مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس باشد. اما این مسئله مانع نشد که مایک پومپئو وزیر خارجه این کشور در دوم بهمن ماه به‌شکل ویدئویی دربارهٔ موضع آمریکا دربارهٔ چالش‌های سیاسی و امنیتی و اقتصادی سخنرانی و به پرسش‌هایی از سوی میزبان جلسه پاسخ دهد.
وی که از واشینگتن و از طریق ویدئو کنفرانس صحبت می‌کرد، خطاب به ایران، چین و روسیه گفت: دولت ترامپ در تعامل با کشورهای جهان مانند رونالد ریگان رئیس‌جمهور اسبق آمریکا به استراتژی «صلح از طریق قدرت» اعتقاد دارد.
وی با اشاره به اینکه این اعمال قدرت همیشه با ابزارهای نظامی صورت نمی‌گیرد بلکه شامل قدرت اقتصادی نیز می‌شود و فراهم کننده آزادی هاست، اعلام کرد که شعار اول آمریکای ترامپ با استقبال مردم روبرو شده و نشان دهنده آن است که مردم در اولویت اول قرار گیرند.
پمپئو، ماجراجویی‌های خارجی ایران، تروریسم و برنامه هسته ای کره شمالی، مدل اقتصادی چین و دشمنی پکن با همسایگانش را مهمترین چالش‌های قدیم و جدید پیش روی جهان برشمرد.
پومپئو در بخشی دیگر از این سخنرانی نقش ایران در منطقه را «موذیانه و خبیث» توصیف کرد و گفت «کمک ایران به حزب‌الله را محکوم می‌کنیم. ایران همچنین به دنبال ممانعت از آزادی و استقلال عراق است. ما یک ائتلاف جهانی برای مقابله با ایران و حمایت از آرمان‌های مردم ایران ایجاد کرده‌ایم».
مایک پمپئو با اشاره به کنفرانسی که با هدف مقابله با تهدیدهای جمهوری اسلامی روزهای ۱۳ و ۱۴ فوریه (۲۴ و ۲۵ بهمن) در ورشو در لهستان تشکیل خواهد شد گفت: ما نقشی اصلی در آن ایفا خواهیم کرد و در تحقیق ثباتی که شایسته خاورمیانه است نقش دارد.
مایک پمپئو اضافه کرد: «این را هم نباید از قلم انداخت که ما توانستیم داعش را در سوریه و عراق شکست دهیم و شمار زیادی از کشورها در این ائتلاف جهانی حضور داشتند. هنوز خیلی کارها مانده و ایالات متحده مشتاق همکاری با دیگر کشورها برای مقابله با چالش‌های زمانه ما است.»
وی افزود: «ما در مقابل تمامی این تهدیدها پیشرفت کرده‌ایم، ولی بدون ائتلاف با هم، که آمریکا نقشی مرکزی در تشکیل آن داشت، نمی‌توانستیم موفق شویم. همه ما با هم فشار مؤثری به رژیم کیم جونگ اون وارد کردیم و این فشار باعث شد آن‌ها پای میز مذاکره بیایند. شورای امنیت با زیبایی تمام به عنوان مرکز جاذبه عمل کرد تا تحریم‌های ناشی از ائتلاف بین‌المللی شکل گیرد.»
پومپئو گفت «بسیاری از مشکلات راه‌حل‌های دیپلماتیک و سیاسی دارند» و «ما به همه دیپلمات‌های خود از سراسر منطقه برای حل مشکلات نیاز داریم».
وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه نسبت به موفقیت «مارتین گریفیتس» نماینده سازمان ملل در یمن برای برقرای صلح در این کشور ابراز امیدواری کرد. در عین حال او کارشکنی حوثی‌ها و نقض آتش‌بس با استفاده از سلاح‌های ساخت ایران را محکوم کرد.
وزیر خارجه آمریکا همچنین اضافه کرد: «ما در حال بازگرداندن توازن در روابط و همکاری‌ها با چین و دیگر متحدان خود در آسیا و نقاط دیگر جهان هستیم.»
او در ادامه از روسیه خواست تا شیوه تعامل خود با اوکراین را تغییر دهد و دخالت در انتخابات آمریکا را نیز متوقف کند و از این دو به عنوان شرط برای بهبود روابط نام برد.

بولسونارو ستاره خلأ
از سوی دیگر ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهوری منتخب و راست‌گرای برزیل در مجمع جهانی اقتصاد داووس خواستار حفاظت از محیط زیست بدون توقف اقدامات توسعه ای شد.
او گفت: ما یک بحران سیاسی و اخلاقی داریم که می‌خواهیم بر آن غلبه کنیم. ما به یکدیگر احتیاج داریم و برزیل به شما احتیاج دارد.
وی با بیان اینکه برزیل می‌خواهد بر فساد و جرم و جنایت غلبه کند گفت: ما می‌خواهیم اقتصاد کشورمان را گشایش دهیم و روابط تجاری با دیگر کشورها را تقویت کنیم. اقتصاد برزیل برای سرمایه گذاران خارجی تقربیا بسته‌است و ما می‌خواهیم این وضعیت را تغییر دهیم.
او که از بازیگران جدید جهانی شمرده می‌شود از فرصت خلأ پیش آمده در پی عدم حضور بسیاری از رهبران جهان برای تبیین سیاست‌های کشورش استفاده کرد و گفت: برزیل می‌خواهد عضو مهمی از جامعه بین‌الملل باشد.